View Single Post
Damn you Ting.. Damn you.

Før jeg leste dette innlegget var jeg en matpakkekjørende blid billist som stort sett var fornøyd med min egen og andres kjøring (sett bort fra folk i micra).

Vel for det første: Siden jeg ikke eier noe skam her i livet skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke hadde peil på parklys og tåkelys. Jadda, jeg hadde hørt om det når jeg tok teorien og mørekjøringen i 1997, men jeg har jo ikke eid egen bil før mai i år.

Så jeg var nok en av de som stod langs veikanten med nærlys på. Jeg var også en av de som dimmet ned til nærlys sånn 4,7 kilometer før møtende bil.

Jeg er også en til dels lærevillig person. Derfor irriterte posten din meg litt. Siden jeg egentlig kjente meg litt igjen i den. Så det første jeg gjorde var å sjekke lysene mine dagen etter. Og riktig nok manglet jeg høyre baklys. Samme dag var jeg på biltema og kjøpte meg en pære til et par tiere. Etter 1-2 minutter med håndboklesing (ja siden jeg ikke eier skam så var jeg usikker på hvordan jeg skiftet. Ikke mye man husker fra bilteknisk kurs på rekrutten i 97.) var denne skiftet, og alle lys var i tipp topp stand.

Så var det hjem fra jobb og google litt.

Her er det jeg lærte. Jeg har aldri brukt tåkelys. Jeg har heller aldri brukt parklys. Men nå vet jeg hva tåkelys er. Det eneste jeg er litt usikker på er om jeg kun har tåkelys bak (99 modell toyota avensis). For det er ihvertfall bare der det kommer lys, og bryteren vil ikke la seg vri andre steder enn en vei (jada, vet at det er fysisk umulig å gjøre dette i enkelte posisjoner). Så får vel sjekke grundigere imorgen (har mye å gjøre på jobben for tiden :excuses excuses: ). Skulle det komme mye tåke skal jeg nok få brukt tåkelysene en gang.

Når det gjelder parklysene skal jeg også fra nå av bruke dette om jeg må innom veikanten og pakke meg en snus (jeg bruker egentlig porsjon, men nok minuscred for uvitenhet fra før av i posten min). Alt dette takket være deg.

Så var det dette med tåkelys forann. Vel damn you! Takket være deg legger jeg nå merke til dette svært godt. Jeg talte faktisk antall biler på vei hjem fra jobb (44 km, noe landevei uten lys), og jeg kom til 13 biler som kjørte i mørke med nærlys og tåkelys (grøftelys er vel det samme som tåkelys?). Det som irriterer meg mest er at dette irriterer meg. For jeg opplever ikke denne forferdelige blendingen du snakker om. Da syns jeg faktisk neonlys er verre.

Summa sumarum føler jeg egentlig nå at jeg har blitt en litt bedre verdensmester bak rattet.

Må også si meg enig i alle idioter som ikke klarer å blinke seg ut av rundkjøringen. Det er jo sååå artig å stå å vente på en dame i micra som skal snegle seg rundt for å så ta av til høyre.

Takk for informasjonen Ting
Sist endret av Kanoner; 5. desember 2008 kl. 19:57.