View Single Post
Sitat av Max-Mekka Vis innlegg
Du sier selv at konfirmasjon er et tåpelig rituale, og det kan jo diskuteres, og jeg tviler ikke et sekund på at det er mye tåpelig og hjernevaskende ritualer i den kristne konfirmasjon, men i en borgelig konfirmasjon, så går man faktisk igjennom viktige verdier i livet, og snakker om etikk. Her ligger den store forskjellen mellom kristelig konfirmasjon og borgerlig konfirmasjon, verdiene.

Den kristelige konfirmasjonen frister med deilig tur på fjellet, og filmvisning som bruce allmighty, mens borgerlig konfirmasjon faktisk byr på litt viktige ting som etikk.

Jeg konfirmerte meg borgerlig, og fikk faktisk endel ut av dette, til tross for at jeg faktisk ga litt faen, men kompisene mine som tok kristelig konfirmasjon sa at de bare tulla rundt, og spilte trommer. Og 90% av disse kompisene konfirmerte seg kristelig på grunn av dems rike bestemor ville det. Er dette riktig? Skal man ikke for faen kunne stå fram som en 15-åring og bestemme litt her i livet, og ikke la pengene råde? Som n1ce nevnte, så konfirmerer mange folk seg kristelig rett og slett av de materielle fordelene man får. Men gutter og jenter, ta å stå fram litt for hva dere mener.

Kristelig konfirmasjon bød på en sommerleir oppi Blefjell, mens borgerlig konfirmasjon bød på en faktisk lærerrik tur, der vi var på "flukt", og jeg spiste ikke mer enn en neve ris på et døgn, og løp hele tiden. Det var kjedelig og egentlig litt jævlig i det øyeblikket, og enda verre ble det da jeg tenkte at mine kompiser gosset seg med søte jenter og bål oppi Blefjell, men jeg fikk faktisk litt ut turen vår.

Jeg er selv for begge konfirmasjoner, men syns at DU skal få bestemme selv, og ikke la deg bli styrt av dine konservative besteforeldre og tanter. Er du ikke kristen, eller er ateist, for all del, ikke konfirmer deg kristent!
Vis hele sitatet...
Altså, det du sier der er jo bare idiotisk, du konfirmerte deg borgelig, hvem er du da til å uttale deg om kristenlig konfirmasjon, har du noen erfaring med det?
Iogmed jeg er ikke troende kunne det til tider være kjedelig, men var lærerikt og morro, presten var faren til en kammerat av meg, og hans karisma gjorde alt så mye bedre, vi hadde også en "utflukt" til Skien der vi spilte håndball, samt et par skogturer der vi lagde bål, så alt i alt var det en morro opplevelse om man ser bort ifra det religiøse.

Mener fortsatt hele greiene er tåpelig, men ikke kritiser noe du ikke aner noenting om. Om du har noen venner som gjorde det, det er typisk for en femtenåring å si at kirka suger nomatterwhat, sier ikke at den ikke gjør, men håper inderlig du forstår poenget mitt.

Muligheten til å få rundt 10-20tusen for å konfirmere seg er et fristende tilbud, ingen 50åringer med vettet i behold ville sagt nei til det heller, så det er ikke noe med 15åringen, heller kapitalismen i samfunnet.
Sist endret av Unsub; 1. desember 2008 kl. 23:34.