View Single Post
Sitat av Poke Vis innlegg
Det var voldsomt da. Ingen har sagt at jeg trenger å bry meg, men som menneske er det da naturlig å observere.
Vis hele sitatet...
Ble kanskje litt krass i brødboksen selv der, beklager det.

Har ikke svart på topic egentlig enda, så;

Jeg konfirmerte meg borgerlig og har i grunnen i ettertid reflektert endel over det selv. Var det noe poeng i dette i det hele tatt? Som mange allerede har nevnt er endels motivasjon for å konfirmere seg materielle goder, det handler ikke om noe overgangs rite i det hele tatt, så jeg stilte meg spørsmålet; Er det virkelig nødvendig med et ritual som markerer overgangen fra barn til voksen i 14 (stemmer ikke det?) års alderen i vår tid? for 1000 år siden var kanskje barna "voksne" ved alderen 14, men i dag ser jeg ikke på meg selv som voksen engang, og jeg er 21 ( kanskje andre grunner til det også :P ).

Uansett, om du konfirmerer deg borgerlig eller ikke; det er da et valg du må ta selv, og jeg syns du bør ta det valget. Jeg kjenner selv mange som i likhet med trådstarter konfirmerte seg kristelig fordi de enten gjorde som alle andre, eller fordi de ikke ville fått like mye penger ved en borgerlig konf. Jeg synes at dette er på randen til hykleri, hvorfor ingå i et viktig rituale i den norske kirke der dåpen blir bekreftet og du anses som et voksent medlem av kirken hvis du ikke engang tror på bibelen eller deler kirkens livssyn?! Og hvorfor skal man la besteforeldre bestemme hva man skal "tro" og ikke, de har da ingenting med det å gjøre!

Sitat av Eplefisk Vis innlegg
OP burde hatt med et tredjevalg "Ingen av delene". Jeg valgte å ha et voksenselskap istedet for å ta borgelig konfirmasjon. Jeg er personlig ateist og humanist, men så og ser ikke helt poenget med en ureligiøs konfirmasjon som etterligner den kristne bare at bibelen er tatt ut av settingen. Det var fortsatt en fest med familie og kjente, og jeg fikk fortsatt gaver så jeg tapte ingenting materielt på valget mitt.
Vis hele sitatet...
Jeg synes dette er et fint alternativ, man markerer begynnelsen på en ny del av livet ilag med de man bryr seg om, hva mer trenger man egentlig?