View Single Post
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Kristendom er tradisjonelt, det har også eksistert mye lengre enn human-etikken, som kanskje gjør det mer seriøst.
Vis hele sitatet...
Oh plz, akkurat som at man skal ta det seriøst at en fyr hører brennende busker prate, for senere å dele havet, mens en annen kan gå på vannet og til og med stå opp fra de døde. Organisasjonen Human-Etisk Forbund og begrepet human-etikk er sikkert nyere enn kristendommen og dens diverse organisasjoner og begreper, men konseptet bak human-etikk har spor tilbake til det antikke Hellas, om ikke lengre, altså før vanlig tidsregning (aka. f.Kr.)

Selv valgte jeg å konfirmere meg borgerlig/human-etisk/whatever, ikke bare fordi jeg synes all religion, derunder kristendommen, ikke er verdt fem flate øre, er grunnen til all elendighet i verden, og generelt er «big time, major league bullshit» fra ende til annen, men også fordi jeg synes det var urettferdig at bare de kristne kidsa fikk femsifret beløp i gaver fra familiene sine uten noe slags ordentlig arbeid involvert. Jeg bruker en modifisert form av samme unnskyldning for å feire jula.
Sist endret av charz0r; 1. desember 2008 kl. 16:07.