View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
90% av bibelen handler jo om sosiale normer, om korleis samfunnet forventer at ein skal oppføre seg, og anekdoter som kan brukast som retningslinjer for val, så eg forstår godt bibelen utifrå kontekst den er skreven i.
Vis hele sitatet...
Etter mitt syn, er 90% av bibelen full av sosiale normer, men til hvordan samfunnet forventer at man SKAL oppføre seg? Da tror jeg du har missforstått en ganske vesentlig del av kristendommen.

De sosial normene er rettesnorer til hvordan man KAN leve for å få et godt liv. Det er ingen som forventer at du skal rette deg etter bibelen i kristendommen. De gir deg bare muligheten. Kanskje det var annerledes for 1000 år siden, men det blir ikke gyldig nå. Det som er sentralt i kristendommen, er troen.

Og hva som får deg til å tro at menneske var så mye værre for 2000 år siden når det kommer til etikk? Det var like galt å f.eks drepe noen for 2000 år siden som i dag? Etikk-messig! For meg, har et ikke noe å si når retningssnorer til god etikk er skrevet. Det blir universelt for alle mennesker, uavhengig av tid og sted.

Og når det kommer til etikk, er faktisk ikke kristne og humanetikere så veldig forskjellige slik jeg ser det. Kristendommens etikk, gjenspeiles i gitt dydsetikk og pliktetikk, på lik linje med humanetikere.

Dersom man tar bort troen fra kristendommen, hva er egentlig forskjellen? Slik jeg ser det-ingenting!
Sist endret av reklame; 1. desember 2008 kl. 15:50.