View Single Post
Vi vet alle at mennesker kan være griske, slemme og har ønsker om å styre ting til egen fordel. Sett ut fra det synspunktet, hvordan kan man våge å tro på noe så fantastisk som en allmektig gud, når alt som finnes er skrevet av mennesker? Selveste det å tro på en eller flere gud(er) er ikke så galt i seg selv, det er ingenting galt i å tro at det finnes noe høyere enn menneskeheten. Selv jeg håper litt på at det finnes noe høyere.

Problemet ligger i den skriftlige historien. Hvordan kan man stole på at den er korrekt? Hvordan kan man stole på at den skal være fri for meninger og holdninger til de som har oversatt den og at det opprinnelige budskapet kommer klart frem? Enkelt nok svar der, man kan ikke. Så enkelt nok, jeg stoler ikke på religioner der det finnes nedskrevet litteratur om emnet, det være seg kristendommen eller human-etisk eller islam.

Nå skal jeg ikke si at jeg dømmer religioner med bøker nord og ned, for mange av historiene bøkene innholder er der rett og slett for å forklare moralske ting på en noenlunde fastsatt måte. Problemet er bare det at de er gammle, og man kan ikke vite hvem som har ønsket at det skulle være akkurat slik.