View Single Post
Sitat av HellToPay Vis innlegg
seriøst, vær så snill, bare hold kjeft.
ingen kan være SÅ indoktrinerte... Har du sosial intelligens som strekker seg lenger en tv-skjermen din?
greit nok at du er fra bergen, men seriøst, prøv å lese en annen avis enn vg\dagbladet for en gangs skyld, og prøv å se litt kritisk på ting, så vil du nok se at den virkelige verden passer ganske dårlig inn i din oppfatning av den.
som personen over meg skreiv kom arbeidsinnvandrerne på 70 tallet, på oppfordring fra norske myndigheter, fordi norge var the suck og hadde stort sett ikke arbeidskraft. så kom jappetia og kommersialiseringa hvilket endte med at alle disse ufyselig pakistanerne ble dyttet ut i groruddalen fordi i Oslo skulle man ha butikkjeder og 7/11, ikke varer fra langtvekkistan.
Som igjen førte til et ufattelig klasseskille, som IGJEN førte til fattigdom, frustrasjon, og til slutt kriminalitet.

I somalia har det herjet borgerkrig omtrent siden de fikk sin egen suverenitet etter "union" med england og italia som delte landet i to, i kolonitiden. Og nettop på grunn av en så radikal endring etter nesten 100 år som koloni-stat fikk det konsekvenser da det aldri hadde eksistert uavhengig politikk, hvilket endte med at de mest maktsyke individene fikk makta, og disputter brøyt ut med nabolandet etiopia over landområder, bare 10 år etter uavhengighetserklæringa.
da den krigen slutta etter ti år ble alle mulige fundamentalistiske grupperinger og fraksjoner veldig aktive og borgerkrigen ble et faktum i 1988, og siden da har det ikke vært noen endring.
De som kommer fra somalia til vesten drar fra en krig uten synlig slutt for å kunne leve sitt eget frie liv, men som du kanskje vet er krig mer jævlig enn både du og jeg kan fatte, og det setter naturligvis sine spor på folk.
De som kommer hit og stikker folk med kniver og raner er, uten å mene å generalisere, psykisk syke og trenger hjelp, ikke en deportasjon.
Hadde likestilling og inkluderingsministeriet fungert hadde en integreringsprosess ikke vært veldig smertefull for noen parter, men nå har det seg slik at de fleste som kommer hit blir satt i et asylmotakk i en eller annen skau hvor de blir. og thats it. kanskje noen får et jobbtilbud en gang, kanskje noen får tilbud om å lære språket. Kanskje.
Jeg vil tro at knivdesperadoene gjør det de gjør i et desperat rop om hjelp, framfor at de "bare er innvandrer" eller "jævlige somaliere".
For noen uker siden hadde en kar stukket ned noen folk i oslo, og det kom for en dag at han hadde vært inn og ut av psykiatriske institusjoner så lenge han har bodd i norge.
Norge har kapasitet til å ordne opp i dette, men politikerne på tinget er litt for opptatt med å bry seg med filleting som hvordan man skal addressere innvandrere på en politisk korrekt måte, og om kvinner skal få ha hijab i uniformen.
Ikke det at jeg har noen tro på at du er i stand til å ta til deg noe av det jeg skreiv, enda mindre at du finner det logisk, men jeg er da en mann av håp
Vis hele sitatet...
Du har rett. Jeg finner det ikke logisk i det hele tatt, og jeg er ikke i stand til å ta til meg noe av det du skrev. Ja. Arbeidsinnvandrere kom hit på begynnelsen av 70-tallet. Av egen fri vilje. De ville komme her å jobbe, og de var innstilt på å like Norge. Det er derfor f.eks. USA har et så mye bedre forhold til innvandring enn det vi har. Fordi de tar ikke imot folk som ikke vil inn selv. Der kommer folk av egen fri vilje, og de kommer der uten hjelp fra staten. Slik det er i Norge nå, så tar vi inn flere klynger med innvandrere som ikke vet hvor de er på vei engang. Fordi det er krig eller noe sånt i deres eget land. Vi presser de inn i landet, og forventer at de skal gjøre som vi vil, og følge våres regler.

Problemet her er bare det faktum at de ikke har lyst å være her engang. Jeg har selv hørt innvandrere fortelle meg hvor lite de har lyst til å være her, og hvor lite de liker dette landet. Og som du sier. Det er bare de som er psykisk syke som går rundt som knivdesperadoer... Hvorfor er det så jævlig mange fra de landene der som er psykisk syke da? Er det pga krigen? Er det pga måten foreldrene har oppdratt dem på? Uansett kan vi jo ikke ha det slik i vårt kjære land. Som du sier. Enten er vi nødt til å gi dem hjelp, eller så er vi nødt til å sende dem ut. Vi kan ikke bare la dem gå rundt å knivstikke, rane, banke og det som verre er med våre landsmenn.