View Single Post
Sitat av panserjohan
Lee:
Jeg er sertifisert legemiddelkonsulent, og har måtte studere lenge og hardt disse midlene det er snakk om. Det er selvfølgelig midlet i sin biologiske form og med det som virkningsområde som er hele poenget. Jeg orker ikke ta det fulle og hele virkningsområdene til det som er kommersielt kjent som glutamat, det samme gjelder GABA. Jeg er pliktig til å konstant være oppdatert og kunnskapsrik angående de sykdommer jeg jobber med, og for å si det slik: Man bør ikke bruke disse stoffene i legemiddelform om du ikke lider av psykoser, alzheimers, parkinsons, depresjon eller mani.

Om du vil, kan jeg legge inn et innlegg som besvarer kritikken din bedre, just let me know.
Vis hele sitatet...
Det å ha en utdannelse innen legemiddler betyr ikke nødvendigvis at man vet alt som er å vite om emnet.
Har lest litt mer om glutamat nå, og joa, det har en effekt i hjernen, brukes som en neurotransmitter, og kan være involvert i læring og minne. Men samtidig står det at stoffet kan være skadelig ved for høyt inntakt, og kan føre til celledød. Og denne tråden er vel egentlig om stoffer man kan spise, og få en positiv intelligensøkende/nootropisk effekt av, ikke stoffer som har med dette å gjøre i hjernen, men er skadlige ved inntak.
Stoffer som Piracetam har så godt som ingen bivirkninger (kan føre til hodepine om man ikke tar et Choline-tilskudd ved siden), og har en bevist positiv effekt på læreevne og minne.

Menne, litt utdypning fra din side hadde vært spennende.