View Single Post
Sitat av Mr. Simpson
max-mekka: trur du virkelig at fri innvandring kommer til å føre til noe godt?
Norge har mer liberal innvandrings politikk en feks. USA og du ser jo hvordan det har gått. Hvert år kommer det tusenvis av innvandrere som har absolutt NULL interesse av å integrere seg i det norske samfunnet. Det eneste de vil er å lage bråk og leve på trygd.
Jeg mener vi burde stramme KRAFTIG inn på innvandringspolitikken sånn at vi kan sikre at de få vi tar inn blir godt integrert i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Her er det en rekke faktorer som kan spille inn. Ja, jeg er enig i at det er noen som viser null interesse til integrering, men:
1) Noen får ikke muligheten.
2) Noen blir snappet opp av allerede etablerte "samfunn" av innvandrere som ikke har integrert seg.

La meg utdype dette nærmere:
For å poengtere det første punktet, så tar jeg et eksempel fra hjembygda mi: Det skulle bli asylmottak i bygda. Noen var glade, andre var mindre fornøyde. Dette er noe som skjer over alt når UD kjører over kommunen og sier at de SKAL ta imot så og så mange innvandrere. Problemet var det at noen begynte å snakke om å brenne ned asylmottaket, stenge asylsøkerne ute fra lokalsamfunnet, kaste de ut, osv. Om man flytter til et sted hvor ingen ønsker å ta deg imot, og alt du møter er en kald skulder, så er det ikke videre lett å integrere seg. Man får ikke integrert seg i et samfunn som stenger deg ute.

Det andre punktet kan være en effekt av det første, men det kan også være fordi:
1) Det er lettere å forholde seg til noen som allerede snakker samme språket, har samme bakgrunn og kultur.
2) En følelse av trygghet.
3) Motstand ovenfor samfunnet rundt.

Den siste bør bekjempes, slik at de kan integreres. De to første er en lett felle å falle i. Jeg har selv vært i det store utland som student, og jeg merket selv hvor lett det var å gå sammen med andre nordmenn, rett og slett fordi jeg da kunne snakke norsk, og jeg visste gjerne hvordan jeg skulle forholde meg til dem.