Tråd: Farvel Ibsen?
View Single Post
Sitat av KVTL
Jeg personlig synes FRP sine utspill om kultur er både nødvendig og bra, selv om jeg akkurat ikke er noen sympatisør av det partiet. Selv om utspillet er dramatisk, så er det med på å starte en debatt og fokusering på kultursubsidier.

Grunnen til dette er at man må sette søkelyset på hvor offentlige midler brukes og hvordan de brukes. Og hvem er det egentlig som skal bestemme hva som er "riktig" klutur og "feil" kultur?

Hvis man tar forfatterforeningen som et eksempel så har de utelukket forfattere fordi inntakskomitten mener de ikke oppfyller vilkårene om medlemsskap, og da spesielt kravet om

Men hva er egentlig kunsteriske mål? Og hva skal det måles etter? I følge forfatterforeningen er det helt klart at Frid Ingulstad ikke oppfyller dette kravet, ei heller Knut Nærum.

Men på en annen side er det helt klart at Fristad solgte bedre enn Anne B. Ragde i 2006. Begrunnelsen er blant annet at bøkene til Fristad koster for lite.
(kilde: http://www.aftenposten.no/kul_und/li...cle2044522.ece og http://www.aftenposten.no/kul_und/li...cle2659806.ece).

Operaen i Bjørvika får 346 millioner i støtte av totalt 460 millioner i budsjett. Hver Operabillett sponses med ca. 3/4. Burde man ikke da også sette krav til Operaen om å tjene inn penger på andre områder enn bare fremføring av operastykker? Burde man sette krav til utleie når salene ikke er i bruk?

Hva er samfunnets kostnader ved å sponse kulturen? De ter ihvertfall på det rene at administrasjon koster.

Man burde også sette søkelys på andre måter å kunne sponse på enn ved direkte bidrag, slik som ved avgiftskutt osv.

Selv synes jeg det er for lettvindt å komme med påstander om at man ikke kan vurdere kultur i krone og øre eller at FRP vil rasere kulturtilbudet totalt.

Det er etter min mening like meningsløst som FRP sitt utspill om å fjerne all støtte til kultur.
Vis hele sitatet...
Staten vår gir jo avgiftskutt til kulturarrangementer. Vi fir de direkte bidrag, samt momsfritak. Og det er mye støtte.

Operahuset vårt har blitt veldig kritisert. Kunne vi brukt pengene til sykehus? Barnehageplasser osv, men faktum er at vi trenger kultur i Norge. Tenk om 50 år, da er vi sjeleglade for at vi faktisk via litt kroner til dette operahuset vårt. Det er vakkert, det skaper trivsel i samfunnet, og det er kultur.

Du vil at operahuset skal tjene inn penger på annet enn opera? Joja, det kan jo diskuteres om det skal brukes til annet enn opera, men det som er tanken bak dette er at vi ikke skal tjene penger på kultur. Vi gir såpass mye penger til kultur, at vi kan ha muligheten til å "fråtse" i kultur, noe som er en bra ting. Kultur er ikke like nødvendig som mat, nei, men det er viktig i samfunnet vårt.

Om forfatterforeningen får støtte eller ei kan jeg ikke uttale meg om fordi jeg ikke veit noe om det, men jeg veit at forfattere f.eks får stipend. Pappa er forfatter, og han fikk endel penger i stipend fra forfatterforbundet, og derfor ser jeg ikke grunnen til å gi forfatterforeningen støtte fra staten når de har råd til å gi forfatterne stipend? Enten får de støtte slik at de gir stipend, og du tar feil, eller så tjener de såpass mye penger fra før av at de har råd til det. Dessuten kan det jo diskuteres om bøker og litteratur er en kultur nok for staten? Det er egne bokforhandlere, og det er internettsider som tjener penger på dette. Skal vi tjene penger på kultur?