View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av TrondAcid
Hmm..

Må si jeg nesten blir litt sjokkert over mine felles NFF'er i denne tråden her. Utsagn som at "Du er dum hvis du sniffer løsemidler" o.l. gjør meg faktisk forholdsvis provosert. Dette minner meg veldig mye om generell hetsing av rusmisbrukere/brukere (kall det hva du vil) som fåregår ellers i samfunnet.

Hvor mange ganger har dere ikke hørt noe lignende ang folk som bruker dop generellt?
Nå har ikke jeg tenkt å diskutere på skadevirkninger på bruk av løsemidler fordi jeg regner med at dette er noe alle kan istemme i at er farlig. Dette også noe fordi jeg regner med at DE FLESTE som faktisk har lagd seg en bruker på NFF og har tilgang til rusmiddelforummet vet litt mer enn gjennomsnittspersonen når det kommer til rus.

At disse fjortissene er dumme kids er vel det fjerneste utsagnet jeg har hørt på lenge. Uvitende derimot er ett utrykk som kler bra, ja. Dette blir jo litt samme greia som ved bruk av andre rusmidler. Se på disse to utsagnene: "Hvis du bruker dop så havner du på gata" eller "Hvis du bruker løsemidler blir du hjerneskada". Vel, jeg ser jo helt klart hvilken som stemmer best, men for en nysgjerrig 12-15 åring som nettopp har begynt på livet og ikke har noen som helst form for tidsperspektiv over det lange løp, vil nok (*MERK: For de fleste) disse to utsagnene bli forholdsvis like.
Vis hele sitatet...
Synes ikke sammenligningen din henger på greip her, vi var flere i 13 års alderen som prøvde hasj blandt mine klassekamerater/venner. Men løsemidler? Så dumme var vi ikke, vi visste klart om farene.
De som faktisk prøvde løsemidlene var fullt klar over farene, men var desperate nok til å drite lodrett i helsa si.
Jeg husker spesifikt en gang da to jenter kom flirende bort til "hengeplassen" vår og lo av at hu ene hadde besvimt mens de sniffet bensin. Flere av oss reagerte med avsky og kunne ikke forstå hvordan dette kunne være "artig".

Men skal sant sies så har jeg fått noen tilbakemeldinger på den store løsemiddeltråden, der folk opp i 16-17 års alderen har sniffet bensin i troen om at det ikke var noe farlig: Disse er idioter.
Vi kan faen ikke sy puter under armene på alle sammen, det skjer det nok av i samfunnet vårt for tiden: De er idioter, og her er jeg så kald at jeg vil si darwin awards passer godt inn.

Det tar skarve 2 sekunder med googling for å finne veldig mye relevant info om noe, ironien er at tiltaksløsheten står sterkt: Folk synes det er for "pes" å lete opp informasjon på verdensveven.

Jeg skal dog gi deg litt enighet når det gjelder informasjonen. Om man bare tar til seg info om ting man kan ruse seg på via populærmedia og staten, så er jo alt så farlig at man dør av den første linja eller ender opp i psykose etter første joint. Det blir da vanskelig å skille på farene angående løsemidler kontra mer konvensjonelle midler:
Jeg husker jeg en kampanje der hver gruppe stoffer hadde et hefte, i forskjellige farger:
Cannabis var et, alkohol var et annet, men til min nyskjerrighet var LSD/hallusinogener og løsemidler gruppert sammen. Dette er noe av det mest idiotiske jeg har vært borti.

Heldigvis var jeg en dreven nettbruker i tidlig alder og fant fort ut at informasjonen hadde lite med virkeligheten å gjøre.

Sitat av TrondAcid
Ungdom er nysgjerrige. Dette er en form for rus som er lett tilgjengelig. Det er VELDIG vanskelig for ungdommer å tenke framtidig konsekvenser av det de gjør i dag. Det er helt klart det må gjøres noe med dette problemet. Foreldrene og skolen må sterkere inn på banen her. MEN det er viktig å huske at dette er IKKE dumme mennesker.
Vis hele sitatet...
Ungdom er nyskjerrige ja, men det er et fåtall som faktisk sniffer løsemidler. Jeg vil gi de fleste ungdommer litt mer kreditt når det kommer til tanker rundt konsekvenser: De fleste er ganske oppegående.
At du vil sy puter under armene på folk er helt greit, men jeg mener det ikke er forebyggende.
Å gi ungdom ansvar, la de føle at de faktisk kontrollerer/er med på å bestemme noe gir de selvsikkerhet, de blir akseptert av voksne til å ta ansvar. Dette er noe av det mest verdifulle innen oppbyggingen av min personlighet jeg fikk erfare som yngre, og jeg vil gi den type "opplæring" videre, å ta kontrollen over de unge vil bare dytte de lengre unna.
Vinklingen jeg tok i løsemiddeltråden er den jeg står for: Det er sunnere med heroin enn bensin, om du ikke har skjønt det, får du fortsette å male det melet til din egen kake og ta de harde konsekvensene av det selv.

Klart, å ta konsekvensene av noe er noe man burde ha lært i oppveksten sin, foreldre er mennesker de og, og endel av de burde aldri ha fått barn, så hele skylden skal ikke på ungdommen: Men en stor andel av disse bensinsniffende ungene er ofte middelklassebarn uten store problemer her i verden som bare trenger en smekk i riktig retning. De som har det såpass ille at de ikke kan bo hjemme er en annen sak, helt klart.