View Single Post
Hmm..

Må si jeg nesten blir litt sjokkert over mine felles NFF'er i denne tråden her. Utsagn som at "Du er dum hvis du sniffer løsemidler" o.l. gjør meg faktisk forholdsvis provosert. Dette minner meg veldig mye om generell hetsing av rusmisbrukere/brukere (kall det hva du vil) som fåregår ellers i samfunnet.

Hvor mange ganger har dere ikke hørt noe lignende ang folk som bruker dop generellt?
Nå har ikke jeg tenkt å diskutere på skadevirkninger på bruk av løsemidler fordi jeg regner med at dette er noe alle kan istemme i at er farlig. Dette også noe fordi jeg regner med at DE FLESTE som faktisk har lagd seg en bruker på NFF og har tilgang til rusmiddelforummet vet litt mer enn gjennomsnittspersonen når det kommer til rus.

At disse fjortissene er dumme kids er vel det fjerneste utsagnet jeg har hørt på lenge. Uvitende derimot er ett utrykk som kler bra, ja. Dette blir jo litt samme greia som ved bruk av andre rusmidler. Se på disse to utsagnene: "Hvis du bruker dop så havner du på gata" eller "Hvis du bruker løsemidler blir du hjerneskada". Vel, jeg ser jo helt klart hvilken som stemmer best, men for en nysgjerrig 12-15 åring som nettopp har begynt på livet og ikke har noen som helst form for tidsperspektiv over det lange løp, vil nok (*MERK: For de fleste) disse to utsagnene bli forholdsvis like.

Dette er jo også som det blir sagt ofte ungdommer som har problemer fra før av, det er jo ofte det med de som begynner ruse seg i ung alder, enten det er problemer med foreldre, skole, venner, seg selv eller what not. Og ikke utrolig nok så er ofte personer med problemer, som ikke har det bra, mer destruktive enn andre "glade" mennesker. Dette er jo også noe som lett kan føre til at man kanskje velger å overse evt fremtidige farer, OG HVERTFALL hvis man merker denne rusen er noe som letter på humøret og får tankene over på noe annet.

Det er helt klart som det blir sagt tidligere noe som må gjøres med dette problemet. Fakta i skolen er nok en god start som foreslått. Det vil nok være noe som kan hjelpe til å begrense bruken en stor del. Med riktig informasjon er det hvertfall vanskeligere å gjøre feil. Men noen utskudd vil det alltid være.

Jeg har selv eksprimentert mye med rusmidler og har i ung alder vært innom Løsemidler. Dunk, Bensin, Lightergass, formfett og liknende. Nå skal jeg bare understreke at jeg også var av den typen som stjal av barskapet til mor :P men alikvel prøvde disse stoffene. Jeg har en IQ som er godt over gjennomsnittet, har alltid blitt sett på som en veldig smart, reflektert og gjennomtenkt person, men alikevel har jeg gjort en hel haug av idiotiske og farlige ting opp gjennom. Min evne til å vurdere konsekvenser derimot har nok aldri vært vært like utviklet som resten. Noen ganger lurer jeg fortsatt på om den er det :P

Ungdom er nysgjerrige. Dette er en form for rus som er lett tilgjengelig. Det er VELDIG vanskelig for ungdommer å tenke framtidig konsekvenser av det de gjør i dag. Det er helt klart det må gjøres noe med dette problemet. Foreldrene og skolen må sterkere inn på banen her. MEN det er viktig å huske at dette er IKKE dumme mennesker.

Og jeg har tidligere både hørt og sagt: "Uvitenhet er en dyd!" Virker som om det ikke bare er disse ungdommene som må revurdere en tanke eller to

Tilbake til tenkeboksen.


Mvh
TA