View Single Post
nilsern: Det er leit at du tydeligvis har genetisk mye større sjangs for å bli avhengig av Cannabis enn alkohol. Jeg personlig kan ikke si at jeg er avhengig av noen av delene, men hadde det ikke vært for at jeg misliker veldig bivirkningene av alkohol, og derfor drikker bare noen ganger i halvåret, så hadde jeg personlig hatt mye lettere for å bli avhengig av alkohol enn Cannabis - dette fordi jeg kjenner et sug når jeg først drikker.
Dette er en veldig individuell sak.

Se til Nederland - der hvor Cannabis er "lovlig". Det er veldig få voksne der som røyker hasj, i forhold til befolkningen. Det blir ofte til at "ungdommen" tar seg en tur på byen, tar seg en joint, og er litt sosiale sammen. Så "vokser" de det av seg når de får større plikter, som jobb og familie.
Jeg tror faktisk å ha lest at alkoholkonsumet i Nederland, også er relativt lavt i forhold til resten av Europa, men jeg husker ikke kilden til dette akkurat nå. Viktigst av alt er kanskje det at (skyt meg viss jeg kommer med feil tall her, men jeg er veldig sikker på at dette er korrekt) i England har opiatmisbruket økt med tusen prosent siden 70'tallet, mens det i Nederland knapt har rikket seg. Dette tok de opp i dokumentaren "Should I smoke dope?".

Nå har jeg sporet veldig av her, ettersom spørsmålet er hvorfor alkohol er lovlig. Grunnen til det er vel som sagt tidligere her, tradisjon. Det politikerene ikke får med seg, er at det er også veldig mange som bruker Cannabis. Selv om du ikke vet det, så kan det hende leieboeren din gjør det, eller broren eller søsteren din. Man kan nesten sammenligne Cannabis-forbudet med alkohol-forbudet på tidlig nittenhundretallet. Cannabis blir man aldri kvitt - men opiatmisbruket kan holdes nede ved å skille Cannabis-miljøet fra langere som selger både Cannabis og sterkere stoffer.