Tråd: Bevis for Gud
View Single Post
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sitat av DeMenT
Skyfex: Først og fremst veldig hyggelig at du tok deg tid til å lese igjennom!
Vis hele sitatet...
Du skriver definitivt ting som er verdt å lese.

Dette med dine to måter å forklare verden på er også veldig spennende, men jeg må si at jeg har ikke selv sett det som to separate måter hvor kun den ene er sann. Jeg heller mer mot at disse to ”verdenene” er èn, bare at vi mangler store deler viten, som gjør at det fortsatt er et logisk gap mellom dem. Jeg har problemer med å se for meg at noen av dem er oppspinn (for å si det enkelt), da begge disse verdenene virker høyst reelle for meg. Men jeg kan selvfølgelig ikke utelukke at du har rett, og hvis det er sånn, så mener jeg også at det må være komplett umulig, foreløpig i alle fall, å vite hvem som er falsk. Hadde vært interessant å høre litt mer om hvorfor du mener at kun den ene kan være sann.
Vis hele sitatet...
Det blir kanskje litt for enkelt å si at én forklaring er helt falsk og én er helt sann. Men man kan kanskje si at det ene verdenssynet ligger i bunn, mens den andre gror ut av den første.

La oss si at det finnes en kollektiv bevissthet som ligger i bunn, som bestemmer hvordan den fysiske verden oppfører seg.. da er ikke den fysiske verden mindre sann av den grunn. Det er verden vi har blitt enig om å eksistere i. Det er kanskje mulig at jeg kan gå ut og skyte lyn ut av hendene mine akkurat nå.. men hvis jeg skulle gjøre det, så kan like gjerne hva som helst skje. Det ville bare vært kaos.

Men i det motsatte tilfelle, at den fysiske verden ligger i bunn, og det spirituelle kun er noe som eksisterer i hodet vårt.. da kan man kanskje si at den spirituelle er "oppspinn". Men det er fortsatt en forenkling ja. Man kan godt si at de fysiske systemene som styrer bevisstheten vår er så komplekse at det ikke gir mening å forklare dem som noe annet en spirituelt (kan vi noen sinne bli så smart at vi forstår vår egen bevisthet?). Vi kan også si at selv om vi dør, så er det en del av oss som lever videre igjennom handlingene vi har gjort i verden, og menneskene vi har påvirket.