View Single Post
kjedelig streiting
Sitat av Cheroxx
Vel, vi har jo biodrivstoff. Også går det jo ann å "finne på noe nytt", gå nye veier for drivstoff.

Og at vi har dårlig kollektivtransport er ett dårlig argument, det går fint ann å forbedre den.
Vis hele sitatet...
Ja vi har biodrivstoff, men hva med alle de fattige folka som ikke får maten sin pga vi bruker den til biodrivstoff? Forskning på alt. energikilder må vi selvfølgelig investere it.

Og jo det med kollektivtransporten er et gyldig argument, hele pointet er at folk MÅ komme seg frem, og når det ikke finns noe alternativ til bil, så må de bruke den.
Og er 100% enig med deg når du sier det går ann og forbedre den, men ved hver eneste avgiftsøke på bil de siste 10 åra har politikerne sagt "vi skal satse på kollektivtransporten" for og legitimere det. Og hva skjer? Bilettprisene går opp, vi får uduglige billetautomater(nsb), og det blir ikke noe særlig bedre rutetilbud for folk utafor de store byene. Politikerne bør utbygge kollektivtransporten fort! Samme om det koster en del. Når folk flest har et alternativ og gå til, skal jeg ikke klage mer på bensinprisene.

Sitat av emphi
Alle faktorene du drar opp her er det umulig for meg å svare for, da innlegget ville blitt altfor langt, og jeg måtte lest grundigere om dette. Men siden du likevel forlanger kilder av meg, har du noen kilder for at dagens veistandard fører til betydelig økte verkstedsregninger?

Det er forøvrig ikke nødvendig å punge ut for en ny bil for å få tak i en bil som kan holde i mange år fremover. Den som kjøper ny bil idag har ingenting å klage over, da det å kjøpe en ny bil er et stort økonomisk sluk, det ikke lønner seg.

Les forøvrig nøye på linken, gjennomsnittshusholdninga bruker 12000 på drivstoff i året. Det betyr at gjennomsnittshusholdningas årlige inntekt ligger på ca 340000.
Vis hele sitatet...
Takk for linken .
Jeg kan desverre ikke gi deg noen link på at verkstedregninger blir dyyyre pga alle høla i veien, pga at dette er av egen erfaring. Men har ikke tall på hvor mange jeg kjenner som har måttet skaffe nye felger/dekk pga de har blitt ødelagt av store hull i veien. For og ikke snakke om eksosanlegg det er slått hull på. Kjørte selv en tur til danmark i sommer, og man kjente med engang at det var et annet land du var i når du kryssa grensa. Men det har jo litt med uduglige veiarbeidere og gjøre og..

Og hvis du har en gammel bil, så blir det fort ulønnsomt og ha den pga alt vedlikeholdet osv. Og derfor kjøper folk seg en ny bil. Når man tenker på det så bruker jo en ny bil mye mindre bensin og, pga mer effektive motorer osv. Men når du først tar en bil over grensa i norge må du betale flere 100 000 i engansavgift i forhold til i sverige/tyskland osv. Noe som igjen gjør det ulønnsomt og kjøpe en ny miljøvennlig bil. Eller så kan man jo kjøpe seg en 1,1 l polo, som bruker 1l mila pga du må trampe gasspedalen ned i bånn for og komme opp bakker.