View Single Post
Kjør på reklame! Du gir meg en god latter..! Men hvis du faktisk mener å diskutere, og ikke bare å få meg til å le, så kanskje du burde finne ut litt mer om hva fakta virkelig er, og ikke bare gjenta FrP-hypen.

Tvinges til å ta kollektivtrafikk og stress på grunn av dette?

Hallo? Hvilken verden bor du egentlig i?

De siste par årene har jeg pendla ganske mye mellom oslo og drammen fordi exen bodde i drammen, og skolen min her i oslo begynte klokka ni. Det hendte noen ganger at jeg kjørte, men for det meste tok jeg tog. Når jeg skulle ta toget, måtte jeg dra litt før åtte, hvis jeg skulle kjøre måtte jeg dra litt før åtte. Så tidsbruken var praktisk talt identisk. Forskjellen var at på toget (eller bussen de gangene det var kluss med toget), så kunne jeg sitte og slappe av, døse en halvtime, kanskje se på et eller annet på macen, lese, gjøre noe nyttig... Kort sagt - det jeg ville. Kjørte jeg, så måtte jeg enten dra klokka seks for å komme før rushet (og ikke kom og påstå at det bare er å bygge mer/bredere/bedre veier - ALLE storbyer i verden har etterhvert innsett at den metoden ikke nytter, det eneste som funker der, er kollektivtransport), eller jeg måtte sitte og stampe i kø i en times tid.

Avgiftsøkningen på bensin som det var så mye bråk om for litt siden, husker jeg at jeg så et regnestykke på som var ganske interessant - TOTALT for en gjennomsnittsfamilie over ett år, så ville den prisøkningen utgjøre en hundrelapp eller noe sånt (5 øre pr liter, og 20000km i året). Har du ikke råd til det foreslår jeg at du kjøper en sixpack mindre i året.

Det er også ganske morsomt å se folk klage på sosialisme osv for at ikke bensinprisen synker tilsvarende oljeprisen. Som dere kanskje har fått med dere har vi noe som kalles markedsøkonomi her i landet, og det vil si at så lenge vi er dumme nok til å fortsette å kjøpe bensin samme hvor dyr den er, så vil de som selger den til oss bare se på det at oljeprisen har sunket som en bonus som går rett i lomma. Hvis regjeringen skulle begynne å kutte avgiftene fordi bensinen har blitt for dyr, så ville det bare føre til en ting - at det ble enda større fortjeneste, det er lett å se på hva som har skjedd nå når oljeprisen sank.