View Single Post
Album: In Dub
Artist: Hallucinogen by Ott
År: 2002
Sjanger: Psykedelisk/Dub

http://image.allmusic.com/00/amg/cov200/drf500/f529/f52956hv7de.jpg

1. Mi-Loony-Um ('A Floating Butterfly Stings Like A Bee' Mix)
2. Solstice ('Warwick Bassmonkey' Mix)
3. Gamma Goblins ('Its Turtles All The Way Down' Mix)
4. Spiritual Antiseptic ('Minty Fresh Confidence' Mix)
5. L.S.D. ('World Sheet Of Closed String' Mix)
6. Angelic Particles ('Buckminster Fullerine' Mix)

Dub is a form of music which evolved out of reggae in the late 1960s. The dub sound consists predominantly of instrumental remixes of existing recordings and is achieved by significantly manipulating and reshaping the recordings, usually by removing the vocals from an existing music piece, emphasizing the drum and bass frequencies or 'riddim', adding extensive echo and reverb effects, and dubbing occasional snippets of lyrics from the original version. wiki
Vis hele sitatet...
Kanskje mitt favoritt album innen sjangeren psykedelisk musikk. Ott gjør en hærlig jobb med mixinga, lyder spretter opp fra intet for så å forsvinne like fort som de slapp til, uten at det legges merke til som annet enn behagelig. Dette er et psykedelsk album, og det psykedeliske aspektet ved musikken er ganske åpenbart uten at det blir for mye, noen ganger låter det faktisk direkte vakkert. Alle sangene er deilig lange, nesten opp mot 10 minutter, uten at det i det hele tatt rører ved å bli kjedelig. Jeg har hørt min dose psykedelisk musikk og føler meg bereist i sjangeren, dub derimot kjenner jeg ikke veldig godt til, men det gjør ikke noe for her føler jeg sjangeren får utrykt hva den trenger. Jeg trenger rett og slett ikke enda et dub album i samlingen min!

Hallucinogen AKA Simon Posford fra blandt annet Sphongle, er opphavet til alle sangene, Ott har dubba dem og spytta dem ut i form av denne cden, vistnok er disse gutta gode venner, og har spilt på diverse festivaler rundt om kring sammen. Kompis hadde æren av å støte på dem under en psy festival i Portugal for noen år siden

Om du ikke liker sjangeren gi dette albumet uansett 60min av din tid, du kommer ikke til å angre

Uoffesiel myspace side for Ott
Hallucinogen - In Dub - Solstice (Bass monkey mix)
Gamma Goblins ('Its Turtles All The Way Down' Mix)