Tråd: Homofili
View Single Post
Nok en gang har jeg ikke lest hele tråden. Men her er noen copypasteer fra bokmålordboka.

-fili' -en (fra gr, se *fil-) suff: tendens, tilbøyelighet til, abnorm interesse for det som førsteleddet nevner, i ord som bibliofili, homofili, nekrofili

homofili' -en (se -fili) kjønnslig tiltrekning til personer av samme kjønn

pedofili' -en (av gr pais 'gutt, barn' og *-fili) kjønnsdrift som er rettet mot barn

Kjønnsdrift og kjønnslig tiltrekning bringer jo en viss klarhet mellom begrepene.


Men til noe annet:

Det er riktig at Bibelen stiller seg mot homofili. Men det er viktig å huske at selv om Bibelen er Guds ord, så er den nedskrevet av mennesket for ganske mange år siden. Å selv om det ikke nødvendigvis har vært i forfatternes hensikt være subjektive, så vil jo deres tekster muligens farges av tiden dem er skrevet i. Hvilket var en tid der bl.a. homofili (samt en hel del andre normavvik) ble sett på med forakt. Så om Gud har gitt budskap i forhold til homofili skal en ikke se bort fra at det er gjengitt med en sterkere ordlyd en det den ble gitt som i utgangspuktet. (bare spekulasjoner så klart)

Et annet argument er jo alle de andre moralske budskapene fra Bibelen som blir brutt uten at man tenker over det.

Dessuten kan jeg ikke se for meg en allmektig og kjerlighetens Gud, som skaper homofile, for så å vende hele resten av verden mot dem. Det stemmer ikke i mitt hode.

Min konklusjuon er dermed at bruk av Bibelen som argument mot homofile er ganske tafatt. Spesielt siden mange som bruker disse argumentene ikke en gang er troende selv. Det blir for meg et tafatt forsøk på å finne argumenter for å støtte opp om sine egne negativt ladede fordommer.
Sist endret av Dominic; 3. september 2008 kl. 11:08.