Tråd: Homofili
View Single Post
jamen yolo da.
luni's Avatar
Prøver å spore inn igjen, jeg.

Homofil praksis har hatt og har en helt annen stilling i forskjellige samfunn.

For eksempel:
I riktig gamle dager i Øst-Asia ble sex mellom menn sett på som mer høyverdig enn sex mellom menn og kvinner.
På Papua New Guinea har oralsex mellom gutter og menn i årevis blitt ansett som et viktig overgangsrituale til voksenlivet blant enkelte stammer.
Alle har vel hørt om forekomsten av seksuelle forhold mellom mannlig lærer og elev i det antikke Hellas. Enkelte hevder svært mange som vokste opp i slike forhold hadde problemer med å forholde seg til kvinner senere, til tross for at det ble forventet at de skulle ta seg en kone når de var utlærte etc.

Dette kan tyde på at det er fullt mulig at deler av seksualiteten vår er sosialt konstruert, men all den tid det eksisterer homofili i samfunn som overhodet ikke oppfordrer til det eller aksepterer det, virker det lite trolig at dette kun har med miljø og kultur å gjøre.

Forøvrig, flere av mine homofile venner mener de var bevisste på legningen sin så tidlig som i åtteårsalderen, noe som stemmer godt overens med mine første småforelskelser. Noen har vært i korte eller lengre forhold med det motsatte kjønn, mens andre kun har vært med samme kjønn. Noen har hatt foreldre som ikke har hatt noen problemer med homofili, mens andre har hatt en mer stri tørn. Homofile er de likefullt, og jeg kan ikke se noen fellestrekk mellom oppvekstene som skal ha hatt innvirkning på legningen de endte opp med.

[Må bare beklage manglende kilder på mye av dette, en del er fra bøker og blader jeg ikke lenger eier, men dersom noen virkelig er interessert så skal jeg selvsagt rote frem.]
Sist endret av luni; 2. september 2008 kl. 01:28.