Tråd: legalisere?
View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Til din opplysning er det ikke ofte at heroinmisbrukere i Oslo blir straffeforfulgt for kjøp av en brukerdose. Dette er av praktiske hensyn for politiet, samt politiske signaler om prioritieringer for politiet. Uavhengig av jussen.

Nøyaktig det samme har skjedd i Amsterdam, slik jeg forsto programmet. Politiske signaler og praktiske vurderinger hos politiet har ført til at kjøp og bruk av hasj INNE PÅ COFFEESHOPENE ikke blir straffeforfulgt. Uavhengig av jussen.
Vis hele sitatet...
Eg anbefaler at du leser litt på wikipedia:
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_policy_of_the_Netherlands#Non-enforcement
However, a policy of non-enforcement has led to a situation where reliance upon non-enforcement has become common, and because of this the courts have ruled against the government when individual cases were prosecuted.
Vis hele sitatet...
Mao: nederlandske domstoler har sagt at folk ikkje kan straffeforfølgast for bruk. I norge har eg ikkje fått med meg at domstoler har avvist saker om kjøp av brukerdoser, og politiet gir regelmessig forelegg for bruk av cannabis i Norge.

Eg står fast på mitt: De facto er cannabisbruk legalisert i nederland, sjølv om det ikkje er de jure legalt.
Sitat av Wikpedia igjen
In the Dutch courts, however, it has long been determined that the institutionalized non-enforcement of statutes with well defined limits constitutes de facto decriminalization. The statutes are kept on the books mainly due to international pressure and in adherence with international treaties.
Vis hele sitatet...
Altså - nederlandske domstoler har sagt de facto dekriminalisering er politikken. Det er totalt forskjellig fra norsk politikk.