Tråd: Farvel Ibsen?
View Single Post
jamen yolo da.
luni's Avatar
Teater og opera er kanskje ikke så aktuelt for mange her, men det er mye annet det ville gått utover også. Festivaler, utstillinger..det er svært mye som får statsstøtte. Ikke nødvendigvis store summer, men uten denne støtten ville kulturopplevelser blitt en luksusvare mange av oss måtte begrenset kraftig. Ok, mange av de store festivalene ville selvsagt overlevd, men hva med de små og hyggelige, som gjør så mye for lokalmiljøet?

Det er ikke snakk om kun stipendiater til folk som tråkker på glass og babyspy og kaller det samfunnskritikk, men med stor sannsynlighet noe nettopp du har stor glede av. Personlig har jeg hatt stor glede av Musikkens dag i Oslo, samtidskunstfestivalen Momentum i Moss og Krockettfestivalen i Halden. Jeg har ikke oversikt over alt som skjer rundt om i landet, men jeg er helt sikker på at det er mye bra, som ikke er lønnsomt rent økonomisk.

Kan kultur virkelig måles i kroner og øre? Flere av norges mest berømte kunstnere opplevde aldri noen kommersiell suksess mens de levde, men har hatt mulighet til å arbeide gjennom kunstnerstøtte, og har gitt mange glede i ettertid. Jeg er overbevist om at et kultur-Norge med Frp ved makten ville vært et veldig fattig land.

Edit: Kripos krevde avsnitt.
Sist endret av luni; 3. august 2008 kl. 20:53.