View Single Post
Poenget mitt er at hvorvidt det er en rør- eller transistorforsterker er irrelevant i denne sammenhengen, da behovet er å øke bassen. Og en rørforsterker er dyrere, mer komplisert og farligere å lage for en som ikke er rutinert i gamet.

Når det kommer til balanserte hodetelefoner, tror jeg nok du har misforstått litt. Et balansert signal er et signal som sendes via tre ledere kalt Hot, Cold og jord. Cold er en fasevendt variant av Hot, med jordlederen som referanse. All støy som påføres ved elektromagnetisk induksjon o.l. bli identisk i Hot og Cold, og i andre enden fasevender man Cold på nytt slik at det blir signalmessig likt Hot, og signalene summeres sammen. Dermed har man i praksis fasevendt støyen i den ene signalvarianten, og støyen er dermed borte.
Jeg ser at et firma som kaller seg Headroom tar på seg å bygge om hodetelefoner til "balanserte" varianter, men dette er strengt tatt ikke snakk om et balansert signal på samme måten. I disse hodetelefonene kjører man bare elementene i push-pull, slik at man har et invertert signal på den andre siden av elementet, i motsetning til en fast og felles jord Man minsker ikke støy, og jeg kan ikke fatte at det skal hjelpe på noe som helst. Og skal man ha dette til å fungere må man skifte kabelen til headsettet til en med fire ledere, og ha en egnet forsterker. Så vidt jeg kan se og finne, er det kun én modell hodetelefoner fra ett firma, Grado RS1, som kommer tilpasset "balansert" signal, altså med kabel med fire ledere, fra fabrikk. Noe som tyder på at prinsippet ikke er så voldsomt fabelaktig som Headroom vil ha det til.
Skulle man virkelig benyttet balansert signal, måtte man brukt en kabel med fem ledere, altså Hot og Cold til hver side, og felles jord. I tillegg måtte man hatt en krets i hver "kopp" for å fasevende og summere. Men det er helt unødvendig å benytte dette, ettersom støyen man plukker opp er altfor svak til å kunne drive høyttalerene.

Ser på digikeys varebeholdning, går inn på audiotransformers, filtrerer så jeg skal sitte igjen med Tamura-produserte trafoer for bruk med rør, men finner ingenting. Hvilke er det du har pleid å bruke..?