View Single Post
Å, slik ja! Det blir noe annet! Beklager misforståelsen.

Takk for repostingen. Av en eller annen grunn ble to av postene mine borte, og på mystisk vis gjort om til én tom.. Snodig. Kanskje på grunn av feilen i quote-taggen? Ettersom mine sitater av Goophy ble borte, ble posten veldig usammenhengende og vanskelig å få noe ut av, så jeg reposter her med korrekte sitater. Moderatorene får evt rydde opp i kaoset hvis de føler det trengs.
OK, here goes:


Sitat av Goophy
Sennheiser-hodetelefoner høres bedre ut på rør enn transistorer imho, og jeg er ikke den eneste som synes så (ref. head-fi.org). Du trenger ikke kverulere med at det 'ikke er noen forskjell på rør og transistor' heller.
Vis hele sitatet...
Kverulerer absolutt ikke på det. BJTs, FETs og pentoderør, og trioderør har alle forskjellig forsterkningskarakteristikk, og vil dermed tilføre forskjellig forvrengninger av orginalsignalet. Men jeg mener derimot at å bygge en rørforsterker for å kompensere for dårlig bassgjengivelse i et headset er å skyte spurv med kanon. Faktisk er det knapt det, ettersom rørforsterkeren ikke vil bidra til å løse problemet i seg selv. Grunnen til at mange liker Sennheiser-hodetelefoner bedre med rør, er den samme grunnen til at de liker andre headset og høyttalere med rør. Deriblandt eksklusivitet, følelsen av å forstå og høre noe de fleste ikke gjør, og harmonisk forvrengning. Det siste brukes aktivt i musikkinstrumentforsterkere, hvor man også utnytter trioderørenes forholdsvis store "farging av lyden", som er en konsekvens av den spesielle forsterkningskarakteristikken til et trioderør. Men den viktigste grunnen til at mange sverger til rørforsterkere til musikkbruk (da mener jeg ikke musikkinstrumentforsterkere f.eks. til gitar), er den samme som gjør at de sverger til høyttalerkabler til 10 000 kr/meter. Den reneste innbilning. Og slike ting sprer seg som ild i tørt gress blandt hi-fi-freaks og deres nettsider og fora. Nå er det mange rør som er både billigere og lettere å få tak i enn både 6AS7 og 6922, spør du meg, men det blir forsåvidt en smakssak hva man vil bruke. Dessuten er ECC81 = europeisk betegnelse for 12AT7 = 12AX7 med lavere gain/mu, og i en fasesplitter kjører man jo som kjent gain på 1, så hvordan skal en parameter man forkaster bidra til bedre egnethet som fasesplitter?


Sitat av Goophy
Rørstrømforsyninger er helt klart morsomt å ha, men mye enklere og billigere og heller gå for en normal løsning fra Kina.
Vis hele sitatet...
Rørstrømforsyning? Jeg snakker om dioderør fremfor silisiumdioder. Og hva er en normal løsning fra Kina?


Sitat av Goophy
Hammond er altfor dyrt, jeg har i det siste brukt diverse fra Tamura. Billigere og minst like god kvalitet.
Vis hele sitatet...
Har ingen erfaring med Tamura. Men jeg fant siden deres, og jeg finner ikke en eneste utgangstrafo for impedanstilpasning mellom rør og belastning på hele produktlisten. De har derimot en serie med audiotransformatorer ratet for 50mW, noe jeg er redd blir litt snaut. Jeg sier ikke at de ikke har det, men fint om du kan poste en link til en trafo speccet til minst et par watt, for jeg er også interessert i å finne en produsent som er billigere enn Hammond på slike trafoer.

Sitat av Goophy
For å svare på resten:
Blåse et headset i filler vil ikke si man får god lyd mens man gjør det.
Vis hele sitatet...
Skal vi se... Jeg leter etter hvor jeg påsto det, men jeg finner det ikke. Kan du hjelpe meg?

Sitat av Goophy
Balanserer hodetelefonene, og da trenger man en DAC som gir ut balanserte signaler.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er det du snakker om? En DAC som gir ut balanserte signaler, greit nok, men hva skal du med et balansert signal til hodetelefonene? Hva slags merkbar støy er det du skulle plukket opp på vei til headsettet, og hvordan har du tenkt til å fasevende og summere signalene i headsettet? Dessuten trenger man ikke en DAC som gir ut balanserte signaler, man kan likegodt benytte en fasesplitter som vi diskuterte over.

Sitat av Goophy
Mener du virkelig at 9V vil kunne gi like presis og kraftig gjengivelse av et analogt signal som 220V?
Vis hele sitatet...
Presis, ja. Kraftig, som i like stor utgangseffekt, nei. Men det er heller ikke nødvendig. 9V drivspenning, gir et signal med amplitude på 4,5V som i 50 ohm blir 4,5^2/(50*2)=0,2W. Til sammenligning, er et linjesignal, slik som headsetutgangen på en vanlig PC, på 1V amplitude maksimalt, noe som gir 0,01W. Du skal ha et rimelig tungdrevet headset for at ikke 200mW skal være nok til å ødelegge hørselen din.

Sitat av Goophy
Å bruke en mikser for å 'forbedre' lyden i et hjemmeoppsett gjør bare alt verre imho.
Vis hele sitatet...
Det må vel kunne sies å være opp til mikseren. En tanke overdrevet, men følger det samme prinsippet: Aktiv eller passiv EQ/tonekontroll og en forsterker. Denne løsningen vil i hvert fall adressere, og sannsynligvis løse, problemet, i motsetning til en rørforsterker.