View Single Post
Noen kommentarer bare:

Sennheiser 595(50ohm) er faktisk veldig lette å drive (til forskjell fra 580,600 og 650) så jeg tror nok en cmoy ville hjelpe mye. Jeg vil dog fraråde deg fra å bygge inn i pc grunnet all støyen som pc'n genererer. Kjøp deg en liten alu-boks fra hammond som du monterer den i, sammen med en TEPS(liten strømforsyning som bare "renser" opp strømmen du får fra en vanlig veggomformer) så har du en grei liten forsterker.

Jeg har selv sennheiser 595 og har brukt de både med en forsterker jeg har bygget selv (M^3 og frontpanelet(som har en liten forsterker) som fulgte med x-fi platinum. Man hører absolutt forskjell men ikke _enormt_ mye.
Mye av "wow-effekten" man kan få med en forsterker går gjerne på "bedre" bass, mens man først hører detaljer etter å ha lyttet veldig nøye.

Jeg har også bygget en cmoy (testet med opa2227, opa2134 og opa2132) og forskjellen mellom cmoy'n og M^3 er også tydelig.
Hvis du har 50-ohms versjonen av sennheiser 595 (som er den vanlige) er konklusjonen dermed at det er en forskjell mellom en enkel cmoy og en skikkelig forsterker. Det som derimot er verdt å nevne er at forskjellen mellom ingen forsterker(rett fra lydkortet eller ipod) og med en cmoy er enorm(særlig bass, bare pass på at du har noen bra kondensatorer).

Vil også si at en god dac ha enormt mye å si for lyden, og man vil nok argumentere at "kilden" (altså dac'n) er et at de leddene som har mest å si for lyden såfremt resten av delene er av "grei" kvalitet.
Du nevner at du har et x-fi kort, så en liten forsterker _før_ dac er nok best.
Sist endret av TheGEEK; 31. juli 2008 kl. 17:47.