View Single Post
Etter å ha gjort ferdig to år på studiespesialiserende, er jeg nok ikke den som kan skryte av å fått brukt potensialet sitt noe særlig. Joda, jeg ligger rundt 4,6 i snitt på avsluttende fag så langt, som forsåvidt ikke er så ille (har en toer i fransk som trekker en del ned, men nok om det), men jeg kunne fått til så mye mer. Jeg vet det selv, mine lærere og foreldre vet det.

Et par tips:

IKKE SOV I TIMENE! ALDRI! Det er flere grunner til det. Først og fremst får du ikke med deg stoffet, og du viser ikke særlig mye respekt for læreren. Jeg har brent meg skikkelig her. Sist men ikke minst er det overhodet ingen kvalitetssøvn, og man sitter igjen med en dårlig følelse, noe ala når man vet man burde gjort noe forlengst. Man flytter dessuten sin grenser for hva man kan tillate seg selv å gjøre i timene, og om man sover i en time, er det lettere å sove i den neste. Det er en ond sirkel.

Være muntlig aktiv. Teller utrolig mye, og har reddet meg en god del i flere fag. Først og fremst beviser du at du kan noe og har interesse for faget, og læreren får et bedre inntrykk av deg, og det er viktig.

Notater, for de som føler for det. Jeg har for det meste opplevd at det ikke har vært nødvendig, da de nye lærebøkene etter kunnskapsløftet stort sett ikke beveger seg utover læreplanmålene. Det varierer fra lærer til lærer, og det varier selvsagt fra person til person om man liker å ta notater. I værste fall kan man få andre notater.

Forbered deg godt! Å lese litt før timene gjør det mye enklere å følge med, og man lærer mye fortere. Man får dessuten gode muligheter til å forberede spørsmål. Å forberede seg til prøver å god tid er også viktig, det er utrolig surt å gjøre det dårlig fordi man ikke har lest nok. Hvor kjedelig er det ikke å bli vippet ned på slutten av året? Ta deg heller tid til å lese skikkelig til hver prøve så slipper man det.

Bruk friminuttene for hva de er verdt. Joda, man skulle sikkert gjerne ha lest litt ekstra før timen, men jeg mener at man uansett er for seint ute med lekser og forberedelser til timen om man gjør de i friminuttet før timen. Jeg har erfart at jeg blir mer fokusert på undervisningen om jeg får "pratet" fra meg før timen. Gjelder vel spesielt på mandager når helgens festligheter skal diskuteres.


Om man sliter med å stå opp om morran kan jeg anbefale battery, red bull osv. Ikke det sunneste, men jeg blir i alle fall våken av det, og i moderate menger mener jeg alt er "sunt".