View Single Post
Når jeg leste igjennom Beste album/plate/skive/cd-topicet så tenkte jeg å lage et topic med noe allá det samme, men heller finpusse det litt, og legge til noen regler. Dette er en type musikktopic som jeg har sett bli suksess på flere andre forum, og hvis folk er litt særiøse så kan dette bli ganske interesant og nyttig for flere.

Jeg ønsker at folk skal anbefale ET album som de VIRKELIG ønsker å anbefale, der en regel er at man bare anbefaler et album per post slik at det blir kvalitetsposter, og for å unngå spam. Jeg setter opp en mal slik jeg synes det skal stå, men jeg tar gjerne imot invendinger:

Artist:
Album:
Sjanger:
År:

[IMG]Bilde av Coverart[/IMG]
Steder å finne coverarts er www.allmusic.com www.amazon.com


Tracklist, der sanger man spesielt vil trekke frem blir satt i
1.
2.
3.
Osv...

En kort/lang tekst (kan velge selv, men bør være lagt litt arbeid i) om hvorfor man anbefaler akkurat dette albumet, kanskje litt historie om bandet, hva plata handler om osv. Her kan man stå ganske fritt i hva man vil skrive.

Til slutt er det også mulig å gi karakter hvis man ønsker det.

Igjen må jeg bare presisere at man bare anbefaler et album per post!! Vær så snill og skriv så lite poster som mulig som bare innholder verdiløse småkommentarer. Eksempler som dette er (fra forigje topic): "Liker det meste av metallica. spesielt Black album.". Det går greit å kommentere hvis man samtidig kommer med et album man ønsker å anbefale. Håper moderatorene følger opp med å slette unødvendige poster.

Okei, da kan jeg starte.

Artist: The Decemberists
Album: The Crane Wife
Sjanger: Indie Pop
År: 2006

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41AYMQ3JGXL._SL500_AA240_.jpg

1. The Crane Wife 3
2. The Island-Come & See/The Landlord’s Daughter/You’ll Not Feel The Drowning
3. Yankee Bayonet (I Will Be Home Then)
4. O Valencia!
5. The Perfect Crime #2
6. When The War Came
7. Shankhill Butchers
8. Summersong
9. The Crane Wife 1 and 2
10. Sons and Daughters

Dette er det nyeste albumet til det amerikanske indie-bandet The Decemberists. Det er 5 medlemmer i bandet, og har til nå gitt ut 4 album, der dette er det nyeste. Musikken kan beskrives som veldig gitar/sonwriter-ish indie pop, noe som jeg alltid har vært en stor fan av. Siden de hadde laget to utrolige gode album før Crane Wife, så tenkte jeg at dette albumet mest sansynlig ville bli en gedigen nedtur. Det ble tvert imot det beste albumet jeg har hørt på mange mange år, med sanger som er ganske så forskjellige. Du har blant annet Summersong som kler sommeren bedre enn noe annet (høydepunktet), den danseklare The Perfect Crime som ikke lar rockefoten stå stille, den mer episke progressive The Island som trollbinder lytteren og mye mer. Uansett hva de gjør, så blir det gull, og når det itilegg er ekstremt dype tekster, så ser jeg ingen grunn til at dette ikke burde høres. Det eneste skåret i gleden er kanskje at vokalisten ikke er like tilgjengelig for alle, men det burde uansett ikke være noen hindring.