View Single Post
Mye interessant lesestoff her. Mange gode teorier, men som noen allerede har vært inne på finnes det ikke nødvendigvis en rot til ondskapen. Mange faktorer spiller inn. Og jeg vil tro de hele blandes sammen og i noen tilfeller skape en psykisk tilstand som andre vil definere som "ond". At kjærlighet, i en eller annen form, er roten til alt vondt, ser jeg faktisk ikke vekk ifra, dersom man definerer kjærlighet litt vidt og abstrakt.

Om en mann går ut på gata og dreper en person han/hun ikke kjenner, uten noen som helst synlig grunn, blir gjerningsmannen ofte definert som psykisk utilregnelig i gjerninsøyeblikket. Men da kommer spørsmålet; hva vil psykisk utilregnelig si? At han/hun var gjennomsyret av stemmer som fortalte hva han/hun skulle gjøre? I såfall, om personen går og tar livet til et annet menneske uten grunn; er det da av noen form for kjærlighet? En form for kjærlighet, kanskje, men konklusjonen min er at roten til alt vondt ikke har en klar skiftlig definisjon, og om man vil komme frem til en slik definisjon, må man finne opp et nytt ord, som igjen blir abstrakt.

Vil med dette også anbefale dere til å ta en kikk innom her for å lese litt mer om ondskap.
Vil også henvise til dokumentaren Root Of All Evil? som er en dokumentar av Richard Dawkins som omhandler religon og ondskap, i samme kontekst.

(Kunne ikke bruke edit-funksjonen ettersom det hadde gått over 5 minutter)