View Single Post
Hva om vi bare er i en verden inni en verden inni en verden inni en verden?

Jeg fikk en tanke om at dette universet er et av flere, og de utgjør hverandres begynnelse og slutt; men alt går i et evig kosmisk sirkel som ikke har noen begynnelse eller slutt.

Sett at vi lever i et univers, av totalt seks(dette er kun et eksempel, og tallet seks er tilfeldig valgt). Grunnen til at vi ikke kan finne noen begynnelse eller ende er at det er uendelig; la oss si at vi lever i verden "nr. en"*, denne verdenen ligger innenfor verden nr. to; denne verdenen ligger igjen innenfor nr. tre osv. helt til vi kommer til verden nr. seks - den "siste".

Hvor ligger den verdenen, eller det universet? -Det ligger inne i verden nr. en. De fleste vil vel tenke at etter den rekken med "verden en er inne i nr. to" osv. som jeg framla over, så blir de mindre etterhvert... Men dette er ikke tilfelle - da ville de ikke lenger være uendelige.

Det jeg sier er altså at alle verdenene er uendelige, derfor så er de like "store".** Verden nr. en er lik som verden nr. seks - da begge er uendelige - men verdenen ligger inne i nr. to som også er lik. Nummer to ligger inne i tre som også er lik som alle de andre.

Dermed så tar verden nr. en over der verden nr. seks slutter, og alt går i en evig sirkel som ikke har noen begynnelse eller slutt.

Hvordan de forskjellige verdenene "går over" i hverandre?
Det enkleste å tenke er at vi ligger inne i et punkt i en annen verden. Men da ville vel det også begrense størrelsen på denne? Da er det såklart ikke uendelig lenger.

Men denne verdenen(og alle andre) simpelthen "flyter" om hverandre; man kan ikke bare plutselig drifte inn i en annen verden; man den eller evt. de andre verdenene ligger rundt oss og omgir oss på alle kanter. Det finnes kanskje måter å krysse mellom verdenen på. For eksempel så kan sorte hull ha en sammenheng med det; eller ormhull, som bøyer tid og rom i seg selv.

Et ormehull virker mest sannsynlig der, da det - teoretisk - har muligheten til å bøye tid og rom og gjøre reiser mellom to punkter i universet kortere. Et sort hull bøyer også rommet, men det er kun det som kommer i dets umiddelbare nærhet, og det har ikke sammenheng med noen reiser mellom to punkter i universet.

Universet ekspanderer?
Dette er vel kun basert på at galakser forflytter seg lengre unna hverandre? Kan ikke dette kun være at det er i bevegelse?


Nå tenker du sikkert "men hvorfor skal jeg tro på dette? Bevis det!"
Derfor vil jeg poengtere at jeg ikke legger dette fram som "fakta" - det var kun en tanke som datt inn i hodet på meg. Jeg tror ikke på det selv, men jeg syns at det var litt interessant.

Forhåpentligvis er det noen som vet noe som jeg ikke vet, eller som jeg har oversett, og punkterer denne tanken(med noe vi vet) like fort som den kom.
* er i hermetegn pga. at man ikke kan sette et nummer på dem, i form av en to tre fire osv. da alle er nr. en, egentlig. De er uendelige og derfor kan man ikke si at en kom før den andre - da er det ikke lenger uendelig. Men satte et nummer på de fremfor å bruke et navn.

** er i hermetegn pga. at man kan ikke kalle de "like store", da det er uendelig og da blir det feil å bruke et menneskeskapt størrelsesbegrep. Men de er like, så jeg brukte "like store" for kanskje å gjøre det litt lettere å skjønne hva jeg mener.