View Single Post
IQ er en rar fisk. Den kommer visstnok i 7 sorter.

- Språklig/ verbal intelligens
- Logisk/ Matematisk
- Visuell/ spatial
- Musikalsk
- Kroppslig/ kinestetisk
- Sosial
- Selvinnsikt

Som du ser er det en egen bolk for matamatisk intelligens og logisk tenking. Det er enorm forskjell på en som klarer å legge sammen fakta rimelig kjapt og en som har sosial intelligens - som antakeligvis vil kunne forsvare en retning i et moralsk dilemma rimelig godt. Et moralsk dilemma har igjen ingenting med matematisk intelligens å gjøre fordi denne typen intelligens er basert på - som sagt - fakta, og "kan derfor ikke diskuteres".

for din del er det flere momenter som må sees i sammenheng her. Ditt nåværende nivå av kunnskap, din forståelse av matematikk (matematisk intelligens) og interesse. Det virker som om du står på et lavt kunnskapsnivå, men har potensielt høy forståelse og interesse.

Kunnskapsnivå er det enkleste. Dersom du har fått til noe noen gang pirres evnen til å ønske høyere forståelse. Et slags euforia berøres og du søker automatisk å nå neste nivå hele tiden så lenge du lærer mer.

Den vanskeligeste situasjonen er når man har ønske om å lære (interesse), men lavt nivå av kunnskap kombinert med lavt nivå av forståelse. Det er der jeg befinner meg innenfor matematikk. Jeg skulle gjerne blitt professor på en dag, men jeg mener selv at jeg ikke når de nivå en burde innenfor en viss tidsramme.

Jeg scorer dóg høyere på musikalsk, sosial og kinetisk intelligens og kan derfor søke etter og hevde meg på disse områder da interessen min øker innenfor de rammer jeg er suksessfull.