View Single Post
Jeg har vært kunde hos Finnfirma, kjørte en testkampanje på Aftenposten.. Fikk noen få klikk, men så var det bare en test en uke også, som jeg ikke betalte så mye for. Bortsett fra at de "glemte" å starte opp kampanjen som avtalt og at den falt ut, samt at jeg fikk bare noen få klikk, så var de ikke så ille

Men.. Jeg har hatt enda dårligere erfaring med Finn.no. Der fikk jeg en testperiode på 2-3 måneder, men de "glemte" å si at jeg måtte betale for 12 måneder i tillegg (fast årlig pris). Tilfeldigvis var prisen per måned i de 2-3 månedene det samme som hver av de 12 måneder jeg måtte betale uansett.

Kontrakten jeg inngikk per epost nevnte dette, men det oppdaget jeg ikke pga samme månedspris ganget opp til ett år ble samme sum. Og jeg kunne jo bare avslutte kontrakten hvis jeg ikke likte tjenesten, ifølge selger..

Etter å ha overlatt all mail med Finn til en dommer i forliksrådet (bekjent av familien), uttalte vedkommende til meg at det i det minste var uetisk oppførsel å ikke nevne fastprisen (per måned*12) som kom i tillegg uansett når avsluttet annonseringen. Hun uttalte at selger på snedig vis har klart å unngå nevne at jeg uansett måtte betale for 12 måneder.

Uansett: Jeg begynte ane at jeg var lurt allerede etter 4 dager, og kontaktet Finn.. jeg fikk ett svar og ble deretter møtt med flere måneder stillhet fra Finn (både faktura-avdelingen og salg). Eneste jeg mottok fra Finn var purring og inkassovarsel. Til slutt slengte jeg meg på telefonen og krevde å få snakke med en sjef. Da løste det seg ved at jeg betalte for 3 måneder + et gebyr.

For å få saken ut av verden turte jeg ikke si nei til løsningen. Jeg hadde slettet alle annonsene mine etter 4 dager ut i prøveperioden, slik at jeg endte opp med å betale for 3 måneder test + gebyr for en tjeneste jeg aldri fikk noe nytte av.

Så det er ikke bare store firma som hmm.. misviser folk (det er helt utrolig å se i ettertid hvordan vedkommende unnlater å nevne at det kommer mer kostnader enn de 2-3 månedene). Nå har jeg kjøpt kampanje fra mindre aktører (finnalle og nettkatalogen) og der går det klinkende klart frem hvor mye og hvor lenge jeg betaler.

Jeg har inntrykk at selgere snakker minst mulig om kostnader fordi de vil selge og nevner bare sånn i forbifarten (i beste fall!) at det kommer faste kostnader i tillegg. Hvorfor ikke opplyse om dette klart og tydelig? Selgere tenker kanskje først og fremst på løpende kostander og tenker at 13-14.000 i året er billig, men når man har tilbud om en annonsekampaneje til et par tusenlapper totalt blir også den kostnaden stor!