View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nubeland
Det tviler jeg veldig sterkt på.
Men igjen det er tipping du driver med.
Selv ganske interresert i slik emner men enda ikke funnet kilder på hvor mye staten håver inn i på alkoholavgifter og hvor mye de bruker på alkoholrelaterte skader.

Samme gjelder forsåvidt tobakkavgift og utgift til skader her, er takknemlig om noen finner kilder på det.
For jeg har en sterk mistanke om at staten tjener mer i avgifter enn de bruker, men dette er spekulasjon.

Vil tro de 5,5 literne er total alkohol solgt i norge.
Men igjen, kommer noen "få" liter over grensa som ikke regnes med i den kalkylen der.
Er MYE mer vanlig for nordmenn å handle i utlandet enn vica versa.
Dermed vil jeg påsta at den kalkylen ikke stemmer.
Vis hele sitatet...
Nope, eg driver ikkje med tipping. Eg baserer meg på det WHO opplyser på sine nettsider. Det er *RIMELIG* langt fra tipping.

Og kor mykje bruker samfunnet på alkoholrelaterte skader? Umulig å gi et nøyaktig anslag, ettersom det godt kan tenkast at Per hadde knekt foten sjølv om han ikkje drakk, men et par anslag finst det, og saka blir diskutert i NOU 24/95 [1]. Rett nok fra 1995, men relevant. Ei kilde eg fann via google hevder 18 milliarder kroner i utgifter. Eg skal ikkje uttale meg om truverdet, men eg antar det kan stemme. Berre i arbeidslivet er kostnaden anslått til mellom 1.4 og 1.7 milliarder kroner[2].

Kor mykje staten får inn i alkoholavgifter burde du kunne finne i revidert statsbudsjett om du gidd leite.

[1]: http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid...html?id=427611
[2]: www.akan.no/filer/gjelsvik.ppt