View Single Post
Jeg er som mange andre, facebook-avhengig. Det skal jeg innrømme, og jeg ler daglig av alle de dumme gruppene som lages. "NEI til høyere avgifter meg ditt og datt!" Og det er så ekstremt mange dårlige argumenter i de gruppene at jeg spyr, og det lages flere og flere "Protestgrupper" mot regjeringen sine avgjørelser, og det er greit nok det, alle får mene hva de vil, men da vil jeg også få lage en tråd om hva jeg mener, og nå gjelder det alkoholavgiftene.

Jeg har søkt litt rundt på google men har ikke funnet en konkret artikkel om at avgiftene på alkohol skal heves enda mer, men det er en gruppe på facebook som har vel rundt 1500 medlemmer nu, og de stiger, som heter "NEI til høyere alkoholavgift!" og den gruppen linker til en artikkel i VG som ikke funker. Mulig jeg ikke burde lage denne tråden, og mulig den gruppa er lagd bare for å skape dårligere rykte for regjeringen, men la oss tenke oss at alkoholavgiftene steg da. Ville det da vært så ille for oss egentlig?

Jeg lagde tidligere en tråd som vel ble ganske mye diskutert, om avgifter på bensinprisene. Der lærte jeg mye. Mange innlegg der som hadde bra poeng, og jeg lærte mye av det. Jeg har tenkt litt over dette med høyere alkoholavgift. Er det noe minus? Selvfølgelig er det kjedelig å betale 17 kr for en 0.33, istedet for 12 kroner, men faen, gjør det noe? Jeg leser daglig om ungdommer og barn som drikker seg drita fulle, og ødelegger, voldtar eller gjør hærverk. Dette grunnet vår dårlige alkoholkultur. Når vi først drikker, så drikker vi oss drita. I hvertfall en stor andel. Personlig drar jeg MYE på fylla. Jeg er 17 år gammel, får ikke EN DRITT av fattern. Ikke EI krone, jeg tjener opp alle pengene min selv, men drikker mye. Jeg liker å ha det morro med alkohol, og jeg betaler gledelig litt mer penger, men det vil selvfølgelig få meg til å kutte ut alkoholen en helg, rett og slett fordi det er så dyrt. Og dette er da regjeringens formål? Å få slike som meg, som drikker som et svin når jeg først drikker, til å kutte ned litt. Jeg er heldigvis ikke av typen som drikker meg drita og gjør veldig mange dumme ting (voldtar, hærverk, slosskamper osv,) men jeg oppfører meg på en ordentlig måte, men alle gjør ikke dette, og det er derfor regjeringen øker avgiften. Natt til første mai i fjor, så var jeg på en fjortissfest, der fulle 12-18 årige gutter og jenter ravet rundt drita fulle:

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article128916.ece
http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article128816.ece

På denne festen, så var jeg, og hadde det selvfølgelig dritfett som en 15-16 åring, men jeg tenker over det nå. Så skammelig. På denne festen var det folk som ble voldtatt, det var glasskår over HELE stranden, ødelagte vinduer og full rulle. Dette skyldes all den uvittige alkoholbruken vår, så derfor spør jeg meg selv, er det egentlig så dumt av vi hever prisene slik at det svir mer i lommeboka? I et demokrati så er det umulig å få alle parter fornøyde, de som gjerne vil nyte en pils i sommervarmen skjønner jeg blir litt irriterte, men det er tross alt ikke de som rammes mest, det er oss som drikker oss dritafulle og kjøper MYE drikke, og det er nettopp derfor det er så fint med økt pris, eller hva?

Sitat av regjeringen.no
9.3.1 Alkoholavgifter

Som omtalt i kapittel 7 har alkoholavgiftene, ved siden av å skaffe staten inntekter, også som mål å begrense alkoholforbruk som bidrar til helsemessige og sosiale problemer.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette de forhindrer, og jeg syns det de gjør er glimrende. Noen andre som er uenig, eller enig?

Discuss! ( )
Sist endret av bendiks; 1. juni 2008 kl. 20:28.