View Single Post
Først av alt, beklager om jeg har plassert deg i en fundamentalistbås eller noe slikt, det er ikke min intensjon.

Sitat av Matthiesen
For å først ta det med internettavstemningseksempelet. Ja, det var litt banalt, og jeg viste bare til det lille eksempelet som var tidligere i tråden. Så får vi se i løpet av sommeren hvem som hadde rett om hva "folket" egentlig mener. Har nok studert mer statistikk enn deg, selv om det ikke virket slik med den vrien. Rent objektivt sett tror jeg faktisk det blir stoppet. Vi får se. Å diskutere med slike som deg (med det mener jeg at du er åpen for alt, så lenge folk føler seg vel med sitt eget valg) er veldig vanskelig. Vi er direkte uenig i hvordan vi skal bygge samfunnet, og jeg respekterer deg for det. Jeg har ikke noe problem med å forstå at du kan mene det, men jeg kjøper likevel ingen av argumentene mot at samfunnet skal danne sine lover og regler om slike emner.
Vis hele sitatet...
En meningsmåling før valget, opprinnelig publisert i Klassekampen, viste at 63% er for en kjønnsnøytral ekteskapslov. Jeg husker ikke hvilket byrå det var som utførte den, men det er nå så. Objektivt sett så vill loven gå gjennom 11. juni. SV, AP, Høyre og Venstre er for, SP har fristilt sine medlemmer og KrF og FrP er imot. Per i dag er det flertall i Stortinget for loven. Jeg tviler på at dette forandrer seg til 11. juni.

Sitat av Matthiesen
Jeg personlig er ingen deltaker i denne debatten (offentlig), og har i grunn ikke engasjert meg i det hele tatt. Tingen er at jeg mener at det blir for dumt at hele denne tråden ble om hvor idiotisk de som var imot var. Jeg står ved mine synspunkter på dette, og synes det er merkelig at kristne som mener dette blir stemplet som diskriminerende.
Vis hele sitatet...
I praksis så ER det diskriminerende. Homofile blir nektet juridiske rettigheter. Det er greit nok om religiøse ønsker å diskriminere homofile i sine trossamfunn. Jeg synes det er rimelig arkaisk, men det er ikke min sak. jeg har ikke store problemer med det før religiøse forsøker å tvinge alle til å følge deres bok.

Sitat av Matthiesen
Du sier at man kan gifte seg utenfor kirken. Selvfølgelig. Jeg er jo ikke helt blåst, og du trenger ikke å fremstille meg som idiot ved den herseteknikken der. Poenget er jo at når de først får loven slik, så vil neste steg gå over til å ville vies i kirken.
Vis hele sitatet...
Det er greit nok, men det er ikke et argument mot en kjønnsnøytral ekteskapslov. Kirka og andre trossamfunn får selv ta denne kampen innad når den tid kommer. Statskirka står riktignok i en spesiell situasjon siden rundt 80% av befolkningen er medlemmer der og det er ei statskirke med svært varierende teologi blant prestene, men de er altså fri til å selv ta denne avgjørelsen når den tid kommer.