View Single Post
Almighty har definnitivt et godt poeng, Mith også. Men mht tolkning av bibelen, så quoter jeg meg selv:
Før Darwin og folka var bibelen faktisk nøkkelen til sannhet, men etter Darwins og andre forskeres oppdagelser handlet religion mer og mer om tro enn en absolutt, upåviselig sannhet.

DERFOR er det at så mange forskjellige kristne mennesker - siden bibelen nå mer og mer konverters mot en tro, snarere enn upåviselig sannhet, kan man jo tolke bilbelen hvordan man vil!

Derfor: man kan kalle seg kristen selv om man ikke slavisk følger bibelen - men da kan man ikke påstå at man er imot homofili fordi bibelen sier det; man må si at man er i mot homofili fordi at *jeg har tolket bibelen slik*.

Sier man "at bibelen sier det" må man også regne med hva annet bibelen sier. Som selvfølgelig er umulig i dagens samfunn. Mao: å si "at bibelen sier det" er ikke en tillstrekkelig unskyldning for å være mot homofili, då må man påpeke at dette er noe denne personen har tolket seg fram til og valgt selv.

Edit: vil også påpeke at jeg tror at grunnen til at folk tolker bibelen på den måten er ingen ringere enn samfundet rundt oss.
Vis hele sitatet...
Enough said.