Tråd: Bensinprisen.
View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av margido
Blir så provosert på folk som deg max mekka, som ikke aner en døyt hva det vil si for, ja lå oss si en 19 åring med null inntekt foruten stipend på 2500,- i mnd, der husleie, mat og bensin går med. Ja, er avhengig av bil. Skal jeg komme meg på skolen må jeg bruke bil. Jeg bor på landet, der bil blir mye brukt, så skjønner godt at folk klikker pga bensinprisen. Ikke alle har en inntekt på 30-40k i mnd heller. Å øke bensinprisene er for meg helt UFATTELIG, da det ikke reduserer utslippene. Å øke avgifter er noe sv,sp vil ha inn, og det er en helt ulogisk tankegang. Vil co2 utslippene gå ned hvis det kommer mer avgifter? Ehh nei. Folk vil fremdeles ha like mye behov for å kjøre bil! Da er det bedre å senke avgiftene slik at folk kan kjøpe seg nyere biler med mindre utslipp enn å måtte kjøpe en rusten, farlig og miljøbombe av en gammel bil. Blir helt rystet over tankegangen til staten. Pålegg, pålegg pålegg. At de ikke fatter at det ikke hjelper. Griske jævler sier jeg. Og til dere som ikke kjører bil: HOLD DERE LANGT UNNA DET Å DISKUTERE HER. Blir så provosert når dere ikke har en fnugg anelse hva dere prater om. Ta lappen, kjør bil, så vil dere se hvordan det er.

(Jeg sier det igjen, bil er noe jeg er avhengig av for å komme meg fram og tilbake da kollektiv er noe dritt her oppi nord.)

FLAME ME.
Vis hele sitatet...
Om du er avhengig av bil har du fleire åpenbare val. Eitt av dei er, sidan du får stipend, å flytte på deg, nærare der du går på skule. Eitt anna alternativ er å utnytte at fylket har *PLIKT* til å gi deg gratis skuleskyss om du har over 4km til skulen. Endå eit alternativ er å betale bussbiletten sjølv.

Og når prisen går opp, vil en del av kjøringa forsvinne, og folk vil sjå etter alternativ. Buss blir kanskje mykje meir aktuelt når det er meir pengar å spare på det, ein del vil velje å sittje på med kjente for å spare pengar. Eg er 100% overbevist om at høgare pris = lågare utslepp, uten tvil!

Det blir ikkje smertefritt å tilpasse seg en kraftig utsleppsreduksjon, men det er en pris vi *må* betale - for eg trur konsekvensane av å ikkje betale den prisen blir vanvittig mykje større inngrep i dagleglivet enn å akseptere at ein må endre haldning til transport o.l! Sammenhengen mellom pris og bruk er forøvrig rimelig greit dokumentert, Det handler om å sjå korleis samfunnet prioriterer ting, og tilpasse seg det...

Så ja - folk *har* alternativ - bensinprisen er berre ikkje høg nok til at dei gidd bry seg endå.