View Single Post
Hvis man setter seg ned å tar en titt på statistikker, så ser man jo fort at ungdom mellom 15-23 står for rundt 40% av alle ulykker.

Så å bortforklare at ungdom er vesentlig mer farlige sett i et helt trafikkbilde er bare å glemme.
Jeg er helt klar over problemet, og er antakelig ikke en av de "tryggeste" sjoførene selv, men det er klart at de hele tiden vil komme med forslag til en forbedring. Hvorvidt disse forslagene er gode eller dårlige blir jo opp til hver enkelt å vurdere.

Jeg er oppegående nok til å se problemet, men jeg trur ikke dette er den rette løsningen.
Samtidig, hvis vi igjen går tilbake til fakta, så er "menneskelig svikt" det største problemet per idag, det er ikke at veien er for dårlige, det er ikke at dekkene ikke er gode nok, det er ikke bilene ikke er sikre nok, det er ikke at vi har for dårlig opplering, men det er at vi faen ikke klarer å bruke hode. (Ja, en god del av oss).

Skal ikke kritisere noen, for jeg er like dårlig på det selv, men altså - er det noen å legge skylda på, så er det alle tullingene som kjører fortere enn de har kontroll over - å ja, statistikken sier at den delen som kjører slikt, består av en veldig stor del ungdom/unge kjørere.

Så slik jeg ser det, så må vi prøve å begrense skadeomfanget, ikke begrense oss.
Jeg har som sagt tidligere i tråden, ingen tru på plomberinger, eller lavere fartsgrenser. Men hyppigere kontroller trur jeg vil begrense noen fra å kjøre grisefort. Samtidig vil jeg påstå at sikrer veier (skilleblokker) mellom hvert felt vil gjøre en forskjell. Hvorfor? Fordi hvis du først mister kontrollen, så er det deg selv det går ut over. Begrense skadene for uskyldige, vil jeg si er første prioritet - nettopp fordi vi aldri får stoppet grisekjøring av enkelte.