View Single Post
Sitat av bo1e
Javel? Så norge har ikke dårlige veier? Og folk dør ikke i trafikken omtrent daglig? Og dette kunne ikke vært motvirket kraftig med bedre veier og trafikksikringstiltak? Seriøst? Trafikkulykker i norge koster samfunnet 25 milliarder årlig ifølge samferdselsdepartementet, og er et av norges største folkehelseproblem. I nasjonal transportplan 2006 - 2015 forventes det 3000 drepte og 120.000 skadede personer på det norske veinettet. Det er beregnet at trafikkulykkene vil koste det norske samfunnet minimum 250 milliarder kr under perioden NTP 2006-2015. Det betales årlig inn bilavgifter for 45 milliarder kr og det overføres bare 12 milliarder kr tilbake til bedre og sikrere veier. Men når folk ikke ser annet en statistikk som viser at folk dør i trafikken andre steder også, så skjer det ikke noe heller. Er det et mål å ha like mange eller flere drepte enn andre land?
Vis hele sitatet...
Nei, faktisk tror jeg ikke bedre veier ville hatt så voldsomt stor påvirkning på de tallene. Ser du på de tallene du selv henviste til, så ser du at f.ex. Danmark (som såvidt jeg husker fra når jeg kjørte en del der sist høst hadde ganske fine veier) har 7,7 dødsfall pr milliarder kjørte kilometer, og Tyskland (der er det riktignok et år siden jeg var, men jeg husker av en eller annen grunn veiene der også som relativt fine) med 7,4. Snodig nok, så har Norge med våre forferdelige morderveier 6,5 - altså et godt hakk bedre enn begge de to, og de aller fleste andre også på den lista.

Ang. bil & by - selv bor jeg omtrent så midt i oslo som det er mulig, og har en takterrasse der jeg har noen stoler og et bord i hvit plast. Dvs - de var hvite en gang. Får de stå i fred en uke, og jeg vasker av dem, så er kluten SVART etterpå. Vet du hva det er? Støv, sot og annen dritt fra asfalt og eksos. Trikk og t-bane lager ikke hverken asfaltstøv eller eksos, og busser lager sinnsykt mye mindre i forhold til antall passasjerer enn en personbil som matpakkekjører. Det er en grunn til at kollektivtransport er så vanlig i de fleste større byer - skulle alle ha kjørt bil til og fra jobb++ ville det ha kvalt byen totalt, så en bybane vil nok være en av de smarteste tingene Bergen kan gjøre på sikt. Husker jeg ikke helt feil, så er det anslått at man måtte ha bygd en 12-felts motorvei tvers gjennom sentrum for å erstattte t-banen, og da har vi ikke engang begynt på busser og trikker. Storbyer er 100% avhengig av å ha et godt kollektivtilbud for å fungere.

En ting dere også bør huske på, er at et bedre kollektivtilbud faktisk vil gjøre det lettere å komme fram for den virkelig nødvendige trafikken, f.ex. varetransport, ambulanser, og de få som virkelig ikke kan ta buss e.l. til jobben. I tillegg vil det trenges mindre vedlikehold av veiene for å holde en bestemt standard, dvs at man vil få mye mer ut av en bestemt investering.

Samtidig, så vil jeg også minne folk her på at det er litt tåpelig å sammenlikne norge og veinettet i norge med de aller fleste andre "land vi liker å sammenlikne oss med". Hvorfor? Jo, norge har både veldig spredd befolkning, et klima som sliter hardt på alt, og i store deler av landet vanskelige geografiske forhold for å lage rette fine veier (masse fjorder og fjell). Se f.ex. på sverige - der er det faktisk relativt flatt i store deler av landet i forhold til norge, for ikke å snakke om danmark, der det er både flatt, og mye mindre avstander mellom "alt". Norge er et krevende og dyrt land å lage et skikkelig veinett i, og dersom enhver liten bygd skulle ha tipptopp vei ut til seg, så kunne vi ha brukt opp hele oljefondet på å bygge veier, og fremdeles ikke ha kommet i mål.
Sist endret av atomet; 25. april 2008 kl. 19:15.