Tråd: Hvilken TV?
View Single Post
Hei!

Først av alt foreslår jeg at du tar deg en runde i butikker og ser på tv'er, og hører hva selger har å si. Han/Hun kan ofte vise deg små forskjeller som du kansje ikke legger merke til. Gå i butikk, sjekk pris på nett.

Jeg er, som LoveToGrow, tidliger ansatt i bransjen, og vil også si at det kan være lurt å styre unna litt ukjente merker, eller merker som ikke vanligvis produserer tv'er. Ofte har de mangler (som man ikke alltid ser med en gang), og har høy prosent i produksjonsfeil.

Om du skal ha en tv som du blir fornøyd med, som blir brukt til hoved tv i stua el., vil jeg påstå at du burde sikte på en tv av skikkelig kvalitet osv. Kjøp fra de store merkene Panasonic, Sony, LG, Samsung, JVC, osv..

Hitachi tv'en ser rimelig grei ut, og jeg har sett den live. Legg merke til at tv'en har kun 1:1500 i kontrastforskjell. Det vil blandt annet være en del av forklaringen på gulfargen som er nevnt tidliger i tråden. TV'en klarer ikke å fremstille hvit så hvit som det burde være, og svart så svart som det burde være, fordi det ikke er så stor bredde på kontrastene.

Jeg anbefaler deg også å se litt LG sine tv'er. Dem har mange flere fine modeller, med meget pent design. De selger billig i forhold til mange andre merker, og har god kvalitet. Disse tv'ene vet jeg det er mulig å prute litt på, hvertfall i en elkjøp-butikk, om du mot formodning ikke skulle handle på nettet.

Uansett, hadde jeg vært "rik", ville jeg nok havnet på en Pioneer tv. Etter å ha sammenliknet Pioneer 50" til en mye lavere pris enn en av Philips beste 42", var det enkelt. Det er en fantastisk bildegjengivning i Pioneeren, og da utmerket seg spesielt i mørke partier, som er en fordel om du skal se mye film. Lysere kontraster er også helt rå!
Vel, nok dagdrømming

Jeg vil til slutt tilføye at de fleste tv sendinger går i kun HD-Ready modus, altså det dere kaller for elendig oppløsning. Kjøper du feks. HD pakken til Canal Digital, vil du få 720p - sendinger inn på tv'en. Jeg er ikke sikker, men mener også at blue ray osv kjører 720p.
Poenget mitt er at det ikke er farlig å kjøpe en 720p tv, men det er selvfølgelig bra med 1080p! (selv om lite blir produsert for 1080p)

Så vil jeg bare si noen ord om elendig bilde, pga. elendig signal. Har du analogt bakkenett, vil du mest sannsynelig få et bedre bilde på en bilderørs-tv, enn en flatskjerm-tv. Dette er fordi at flatskjermer har mange flere pixler enn et gammeldags tv (som ligger på 500 pixler elns.) Jo fler pixler, jo mer kreves for at bildet skal bli tydelig, og omvendt. Så om du har dårlige signaler, vil de dårlige signalene vises enda bedre på en flatskjerm. Kjører du parabol med scartkabel el. lignende kvalitet, vil du få et klart og tydelig bilde, men du vil ikke få den helt syke presise kvaliteten du får med componentkabel/VGA og HDMI/DVI.

Det var det jeg hadde på hjertet nå. Håper noe er til nytte : p

Mvh!