View Single Post
Sitat av Poke
Trådstarters spørsmål var om vi har mer frihet. Vi har kanskje tilsynelatende mer, men når alt kommer til alt er vesten og verden forøvrig så innihelvete korrupt at om en nytter friheten sin til å protestere eller ville forandre, finnes det plutselig grenser og lover og folk forsvinner sporløst. Diktaturet er skjult her, og er åpenlyst andre steder. Jeg kan se for meg at andre deler av verden også ser det slik, at andre kulturer er helt på jordet. La meg sitere fantastiske Rosa Luxemburg:

"Freedom only for the supporters of the government, only for the members of one party -- however numerous they may be -- is no freedom at all. Freedom is always and exclusively freedom for the one who thinks differently. Not because of any fanatical concept of 'justice' but because all that is instructive, wholesome and purifying in political freedom depends on this essential characteristic, and its effectiveness vanishes when 'freedom' becomes a special privilege."

Etter denne definisjonen av frihet konkluderer jeg med at nei, vi har ikke mer frihet enn andre.
Vis hele sitatet...
Vil si meg uenig med deg.

Hva stopper deg fra å samle en gruppe mennesker, danne et parti, for så gå mot den nåværende regjeringen. Det eneste som vil kunne stoppe deg er din egen vilje, og om du klarer å samle nok folk til å støtte ditt parti. Det eneste kravet er jo at partiet ikke utfører noe ulovlig, som å begå mord eller stjele for sin sak, men det ville de nok ikke ha gjort uansett.
Du kan også bli journalist, skrive sterkt kritiske artikler, for så å få folk til å innse at de politikerne gjør er feil.
Kunne godt ha nevnt litt fler alternativ, men du tar poenget.

Selvsagt er verden per i dag relativt korrupt, og det er grunnet grådige ledere, hvilket det er underskudd i Norge av. Og hadde det vært det så er det jo som sagt ingenting som stopper deg fra å velte den eksisterende makten.

Jeg vil også at du sammenligner det vi har med f.eks Nord-Korea (for å ta noe ekstremt). De har null internett, knapp tilgang til informasjon fra utlandet og journalister er for det meste sperret for inngang i landet. Folket kan ikke velte Kim Il Sung som president (eller fungerende leder Kim Jong Il for den saks skyld) fordi de blir stoppet. Det ville selvsagt vært mulig hvis hele landet hadde samlet seg, men det er vanskelig når alle former for kommunikasjon er overvåket og regjeringen gjør alt de kan for å stoppe det.
Folket har kanskje friheten til å gå hvor de vil, tenke som de vil, men de mangler likevel den essensielle friheten til å handle mot lederne og skape endring.

Jeg sier da at vi har mer frihet enn i f.eks diktaturer.

Total frihet ville også ha vært idiotisk, da man ikke ville hatt restriksjoner og folk ville ha gått bananas uten ledere.