View Single Post
Reklamehore
atomet's Avatar
Sitat av SalkiN
Det sjokket som kanskje kom av atomvåpnene var at vi faktisk hadde laget et slikt ødeleggende våpen. Og kanskje enda værre, hadde vist oss i stand til å bruke de. Menneskers evne til å ødelegge inntok en ny høyde den dagen, det vil jeg kanskje si sjokkerte mest.
Vis hele sitatet...
Ja, det er akkurat det der - atombomben var rett og slett ødeleggelse på en helt ny skala, og derfor tror jeg nok mange ble sjokkerte. Her er det plutselig snakk om EN bombe som ødelegger EN BY. Ellers er jeg ganske enig - folk var nok litt "numne"/avstumpede etter 5-6 år med den mest ødeleggende krigen verden noensinne har sett, og derfor tror jeg ikke sjokket ble like stort som det ellers ville ha blitt, men jeg tror nok folk ble ganske sjokka når de forstod hvor kraftige disse bombene faktisk var. Samtidig så er det informasjons-faktoren (tregere/dårligere kommunikasjon enn i dag) som virker mot det også, og gir folk mer tid til å absorbere informasjonen litt etter litt, så jeg tror ikke den kommer på topp, selv om den kommer høyt opp.