View Single Post
Sykkel test.

Var ute i oslos østmark kl 8 i dag tidlig. Hundefører ankom ca kvart over åtte. Vi gikk greit igjenom scenarioet vi ville teste med hundefører. Vi fant med det mest hensiktmessig at jeg fikk en halv times forsprang siden jeg var forkjøle og jævlig etter vanntesten.
Nero som er en schäfer var klar som bare søren og nærmest hadde en liten konsert i buret før han fikk komme ut. Jeg startet ut med å løpe ca 1 kilometer før jeg ikke hadde noe særlig med pust igjen og plukket opp sykkelen vi hadde gjemt på forhånd og satte meg på den og tråkket for harde livet i ca 3 km til med stivalg i hytt og gæver for å prøve og forvirre bikkja før jeg gikk ca 500 meter til og satte meg ned under et grantre og ventet. Ganske riktig når vi kom til der jeg hadde begynt og sykle var sporet betydelig mindre. Men hunden ga ikke opp den skiftet fra bakkesnusing til overvær. Hvilket betyr at den hever snuta for å finne sporet igjen. Den skiftet mellom over og undervær i noen minutter før den satte kursen. Det hendte den måtte stoppe opp og finne sporet igjen om dette skyldes fører eller hunden vet vi ikke. Å være fører på sporhund handler mye om å kjenne bikkja.
Den strekning jeg hadde brukt ca 1 time på og tilbakebakelegge brukte de ca litt over 2 timer på. Men de fant meg dog til slutt og jeg fikk en våt snute i ansiktet og et stort slikk fra nero som var overlykkelig over og å ha funnet meg.
Teorien vår er at enten så fulgte han lukten av dekkene ellerså fant han faktisk ved hjelp av den minimale sporet du legger igjen i form av hudceller også lignende. Alt i alt var det en spennende dag for alle.