View Single Post
Sitat av hyys
Nikotinslave, det er det jeg er. Før røykte jeg 15-20 sigaretter hver dag og frykten for kreft eller bli alvorlig syk, var aldri til stedet.



Etter en ulykke i 2004, pungterte jeg den ene lungen min og lå 3 uker på hjerte og lunge avdelingen på Haukeland Universitetssykehus i Bergen. Jeg lå på rom sammen med 8 andre, og 5 av dem var lungekreftspasienter. Kanskje det var tilfeldig, men de 3 ukene med intense rop om mer smertestillende, fikk meg til å slutte med røyking på dagen. Jeg har ikke rørt en sigarett siden den gang.

Bare noen måneder etter sykehusoppholdet mitt, var jeg igjen en nikotinslave, denne gang for snus. Idag snuser jeg opptil en boks hver dag. Jeg tenker omtrent i samme bane som jeg gjorde om røyking, før sykehusoppholdet mitt, "Ja, det kan skade meg, men det skjer aldri meg uansett".

Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor jeg ikke kaster snusboksen til helvete, sparer penger og verner helsen min bedre. Frykten min for kreft, blir større for hver dag som går. Trenger jeg virkelig en så kraftig "vekker" som jeg fikk i sykehusoppholdet mitt for å slutte å snuse? Hva er det i vi mennesker som får oss til å nærmest be om å bli syk?

Vi er såpass godt informerte i Norge idag, om at røyking, snus, dårlige matvaner tar knekken på helsen og gir alvorlige sykdommer. Hvorfor slutter vi ikke? Er det bare fordi vi er avhengige? Svake for et stoff kroppen egentlig ikke trenger? Vil vi bli syke?
Vis hele sitatet...
Jeg er en tidligere snuser, og når jeg snuste tenkte jeg ikke et sekund over potensielle skader. Hvorfor ikke? Jo, fordi de enda ikke har greid å dokumentere det. Det har enda ikke blitt presentert vanntett dokumentasjon på at snus kan føre til alvorlige konsekvenser for helsen. Hypoteser som virker fornuftige og studier med store mulige feilkilder er det eneste som tyder på at det faktisk er farlig.

Og om de med så mange studier under beltet ikke greier å produsere et udiskutabelt resultat,så kan det umulig være særlig farlig. Det er tilogmed leger som argumenterer for at gleden noen får i å snuse er bedre for sjelen enn snusen er ille for kroppen.

Selv sluttet jeg bare fordi jeg ikke gadd mer - jeg kom opp i 1 boks dagen og spurte tilslutt megselv om hva jeg egentlig fikk ut av å fyre i en snus når jeg knapt merket at den forrige var ute. Bortkastede penger for en fattig student.