View Single Post
kreativ nerd
devotio's Avatar
Jeg er vel ikke den eneste som har fått med meg saken om Martine som har blitt funnet død i London etter en natt på byen. Jeg registrerer at mange av mediene bruker ord som "frykt" og "skremmende". At en norsk jente har blitt drept er selvførgelig trist og jeg ønsker selvsagt å sende en beklagelse til den nære familien til Martine.

Men man må huske at London er en av de største hovedstadene i Europa hvor drap er en daglig hendelse. Jeg har selv studert flere år i London og er der fortsatt regelmessig. Om man syns det nå er skremmende å reise rundt i London burde man ha vært det før også, drapet på Martine er dessuten en smule spesielt. Angiveligvis er det en venn av Martine som er den skyldige. Om vi her hadde snakket om en tilfeldig person som rettet seg inn på nordmenn eller skandinavere i London hadde jeg nok følt meg redd.

Poenget mitt er; ingen syns det er morro at noen blir drept, spesielt når man i en viss grad kan relatere seg til den drepte. Men drap skjer hver dag i London. London har ikke blitt farligere etter drapet på Martine. Om man samtidig tar i betrakning at det angivelig er en venn av Martine som har drept henne er det mindre grunn til frykt, spesielt i den delen av London.

I en by hvor det skjer flere drap i uka er det ikke unaturlig at det til slutt ville være en nordmann blandt de drepte. I London er det i midlertid rimelig sikkert å bevege seg, spesielt i nordre del av London (nord for London, "populært kalt" North bank). Det er overvåkningskameraer på omtrent hvert hjørne og politimenn rundt annent hvert hjørne.

Det skjer kriminalitet i London flere ganger daglig, dette burde man være bevist på om man velger å studere der. Jeg har selv blitt sittende innelåst i en t-banevogn i 30 minutter fordi politiet lette etter en bevæpnet ransmann. Jeg har reist i London før og etter terroren mot t-banen og har flere venner som var nære terrormålene på dagen. London er farlig, at en i samme miljø blir drept endrer ikke faren ved å bo i London. Man er ikke mer utsatt fordi en i samme miljø har blitt drept.

Jeg føler meg skjelden redd i London, denne saken kommer ikke til å endre det. London er en storby som alle andre, farer lurer. Jeg har vært reddere i Oslo enn i London...