View Single Post
turban:
Hvorfor skal man sette spitirualitet og vitenskap opp mot hverandre? De er to vidt forskjellige måter å jobbe med og observere naturen på, og de tjener hver sine formål. Det ene utelukker på ingen måte det andre.
Sitat av ivioyner
Hva kan spiritualisme vise til? En haug anekdoter?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke ser noen verdier innenfor det enorme studiet av menneskesinnet og vårt forhold til kosmos som kalles spiritualitet, så lurer jeg på om du antageligvis ikke har beveget deg så dypt inn i dette feltet. Verdiene du finner her er av en personlig og metfysisk karakter, noe du i motsetning til vitenskapelige verdier ikke kan legge på bordet og skryte av.


Edit: Vet at tråden handler om healing som mange forbinder med konkrete resultater, men healing er et meget misforstått felt som stadig misbrukes av sleipe kvakksalvere og humbug-religioner.

Ordentlig healing handler ikke om å behandle symptomene på en lidelse slik vestlig medisin gjør, men om å finne årsaken til dem som ofte ligger på andre plan enn i vår fysiske kropp. Det handler ikke nødvendigvis om å redde livet for enhver pris, men ofte om å gi pasienten ro og forståelse for hva som skjer, slik at han/hun eventuelt kan dø på en fredfull måte.

Akkurat som en lege jobber med det fysiske, og en psykolog jobber med det mentale, så jobber en ekte healer også på et spirituelt plan. Han/hun har som oppgave å rette opp en slags ubalanse hos folk, slik at de kan leve eller dø på en måte de er tilfreds med.

Så kan man selvsagt velge å tro på dette eller ikke, men man bør ihvertfal ikke avfeie et så stort felt før man har satt seg ordentlig inn i det. Personlig er ikke healing noe jeg er engasjert i, men at det har reelle verdier for enkelte folk og folkeslag har jeg tvil om..


Det er så utrolig mye mumo jumbo rundt disse greiene, men hvis noen er genuint interessert i temaet så anbefaler jeg å sjekke ut den videoen her:
http://video.google.com/videoplay?do...96750871907582
Den gir en enkel og grei forklaring på hva dette dreier seg om synes jeg..
Sist endret av mentalmelt; 14. mars 2008 kl. 16:29.