View Single Post
Sitat av mentalmelt
Det er nok av ting å sette søkelys på, men disse landene har nå holdt på å torturere sin egen befolkning, da spesielt kvinner i hundrevis av år, og de hadde fortsatt i hundervis av år til om ingen hadde protestert. Det er på tide at verdens befolkning viser litt ansvar og gjør noe med saken, om vi så må ha en stor, stygg ulv som USA til å gjøre det for oss.
Vis hele sitatet...
Hvis man setter prinsippene til side kan jeg være tilbøyelig til å være enig, hvis man var sikker på at det fungerte. Av det jeg har lest om situasjonen i Afghanistan i dag, er Taliban i enkelte områder like sterke som de en gang var, kvinner blir fordrevet fra gatene, lærere som underviser kvinner blir drept osv. Jeg er også sikker på at det også finnes eksempler på det motsatte, hvor okkupasjonen har ført til et bedre liv for mange.

Problemene oppstår når okkupantene dreper sivile, noe som sannsynligvis skjer oftere enn vi får vite om. Amerikanerene har aldri hatt tradisjon for å telle drepte sivile, så man har ingen tall på dette, men jeg vet at hvis utlendinger hadde okkupert Norge, og tatt livet av familien min, selv om det skulle være et "uhell", så hadde jeg ikke blitt mer vennlig innstilt til okkupentene, men hadde sannsynligvis støttet motstandskampen mot dem. Slike motstandere blir stempla som terrorister, selv om man både er motstander av okkupasjonen og av Taliban. Jeg er ingen utenriksforsker, men jeg gjetter på at dette gjelder mange afghanere.

Hva gjør man da? Fortsetter man "krigen mot terror", eller finner man på noe annet? Jeg vet heller ikke konkret hva "noe annet" skulle ha vært, men jeg tror ikke det som skjer i dag fører frem.