View Single Post
Sitat av spetznaz
Jeg bruker Gentoo Linux og en 2.6 kjerne fra desember, som altså bør oppgraderes Boksen har stått i fred siden eksamenslesingen før jul da jeg bare MÅTTE ha noe annet å gjøre. Gentoo er fint. Selv om alle synes jeg er en tulling som kjører det i stedet for debian. Gentoo er god dokumentert og du lærer en hel masse av å kjøre det. (man blir også forelsket i portage) Du lærer selvsagt mye av slackware også, men jeg skjønner som sagt ikke greia med den distroen. Jeg antar det var distro du lurte på iom at jeg i en post over skrev at jeg for noen år siden oppgradere fra 2.4 til 2.6

Gentoo blir påstått å ha høy inngangsterskel, men det eneste den egentlig krever er at du kan lese engelsk og gjøre det du leser. Noe som igrunnen muligens er den beste ferdigheten å ha når man starter med linux. Gentoo var igrunnen første ordentlige linux distroen jeg installere. Hadde lekte meg med RH 6 RH 7.1, men aldri brukt det aktivt så jeg kaller Gentoo første distro. Det har blitt enklere å installere gentoo de siste to årene, men det krever fortsatt at du skriver kommandoer i en konsoll. Konsollen har riktig nok fått framebuffer og bakgrunnsbilde siden Gentoo 1.3 samt fjernet et par unødvendige steg (stage1 osv), men ellers er alt stort sett det samme. Ingen umulighet om du vil lære linux samt kan og er villig til å lese en god del engelsk. Velg hva du vil for min del, men jeg synes Gentoo er overlegent gøy. Kommer du deg helskinnet gjennom Gentoo installasjonen bør du kunne komme deg videre også, særlig om du kan vise til litt søkemotor skills.


(men det er egentlig bruker er Mac OS X Leopard)
Vis hele sitatet...

Siden du nevner Gentoo kan vi jo alltids nevne at Gentoo har versjon 2008.0 på veg. Selv om jeg får øyeblikket ikke bruker systemet aktivt som skrivebord så holder jeg det enda kjært, kan for det om nevne en del ganske gode resurser som du kan bruke før du stiller spørsmål i kanaler som #nff om du er på irc eller før du går på irc i det hele for å spørre.

Gentoo Wiki
Gentoo Forums
Gentoo Install (kort og enkel "kom i gang" guide om du vil installere raskt)

Eller så har du og irc kanalene helst etter at du har tittet gjennom de forestående plassene:
#gentoo @ EFNet
#gentoo @ Freenode
#gentoo-hardened @ Freenode (gjelder for spørsmål om "Hardened" kerneller - kerneller som inneholder kode fra *BSD for bedre sikring via f eks PAX)

Get on it mate!