Tråd: Khat
View Single Post
Prøvde i dag khat for første gang. Jeg er en "funksjonell stoner", dvs, jeg har en bachelorgrad, en greit betalt jobb og ellers et veldig streit liv. JEg røyker hver dag på kveldene, og har gjort det nå i snart åtte år.
Jeg takler ikke amfetamin, kokain og alle de tingene. JEg har aldri prøvd, og har heller aldri hatt noen lyst eller ambisjoner om å gjøre det.
Som en spøk etter en tur i Oslo sentrum (Grønland) med bil, fleipet vi litt rundt med at taxisjåførene bare satt der og tygde "jaad", og ikke tjente noen penger (vi vet jo alle om skattesaken mot løyveeiere i Oslo).
Så noen dager senere, altså i dag, fikk vi et innfall om at vi bare måtte teste jaad. Mest fordi vi kjører streit linje begge to, og fordi det ikke var så mye skremmende informasjon å finne om det. Vi dro frem telefonlistene og begynte å tråle dem for tvilsomme kontakter, men alt vi fikk høre var at vi bare måtte dra til Grønland, så ville det ordne seg.
Etter flere forsøk med å spørre diverse somaliere på gata, fikk vi etterhvert napp, og ble vist i retning av en "importsjappe", hvor de visstnok skulle ha dette. Vi er slitne og kalde, og egentlig lei av å spørre rundt, så vi stopper opp for å ta en røyk, og planlegge ferden videre. Idet vi fyrer opp får vi øye på en bil som står parkert, og en liten gruppe somaliske menn som står ved førersiden.
Vi så på hverandre, og tenkte at det var nå eller aldri. Etter litt mas frem og tilbake om pris, begynner somalierne å krangle seg imellom, så vi tar bæreposen med tre bunter, slenger penge inn i bilen til selger, og stikker derfra i turbofart.
Vel hjemme, og etter litt guidelines fra folk over telefonen, brygger vi en stor kanne te med mye sukker, og setter i gang med å tygge blader, myke topper, samt dra av barken av stilkene og tygge den.
Flere timer senere sitter jeg her i god form, og litt smågira. Dette er definitivt noe jeg kommer til å gjøre igjen. Eneste minus er at man bør kunne anvende khat riktig, og det tok oss litt tid før vi skjønte hele greia. Og den fæle smaken som alle snakker om, den var ikke så ille. Teen og sukkeret gjorde det litt greiere å tygge, da man fort blir tørr i munn og hals.
Sist endret av bronsky; 16. februar 2008 kl. 01:18.