View Single Post
Jeg er på ingen måte ekspert i dette her, jeg har bare sett noen filmer på kanskje ett par timer til sammen.

Slik jeg har forstått det, så er greia her at de få asteroidene som er kartlagt (Noen (hundre?) tusen (Kanskje også milloner. Tall er ikke min sterke side)) ikke har en treffbane enda. Det er noen som streifer rimelig nært, slik som den ene i 2029. Men det finnes millioner av asteroider der ute, og å finne disse er uhyre vanskelig, siden man leter etter en svart sten i et stort svart "uendelig" rom. (I følge den ene videoen absorberte en asteroide mer lys enn kull).

Dessuten så finnes det to asteroide belter. Et som er forholdsvis nært (Kupierbeltet(?) (mellom saturn og jupiter?)). Disse asteroidene går i faste baner som og er lettere og kartlegge. Det andre asteroidebeltet ligger utenfor pluto, og disse stenene er nesten umulig å oppdage. De kan oppdages når de nærmer seg solen og begynner å smelte og dermed får en hale. Når de er så synlige er det noen uker til de eventuellt kolliderer med jorden.

I tillegg så kan banene til asteroidene endres, for en gang i blandt kolliderer de, og får endret kurs. Derfor må man kontinuerlig overvåke asteroidene for å verifisere banene osv. Så selv om det ikke er noen som har kollisjonskurs før 2050, så kan ting endre seg ovet natten.

Dette er slik jeg har forstått det, kanskje noen kan forklare dypere, eventuellt rette opp i feil jeg har her. Uansett så sier de fleste forskere at det ikke er snakk om "om" jorden vil bli truffet av en stor asteroide, men "når".