View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hei folkens,

bruk hodet litt :-)

IKKE gi henne kontonummeret ditt; det er kontonummeret hun vil ha.

Så spør du kanskje: Eh, hva skal hun med kontonummeret mitt? Hun kan jo ikke bruke det til noe.

Jo, det kan hun. Å i det hele tatt HA et gyldig kontonummer i Norge, f.eks på toppen av et brevark eller lignende, det kan for mange være et tegn på "sikkerhet og trygghet". Videre kan de også sannsynligvis, enten via egne folk i banken eller via automatiske prosesser i f.eks en norsk nettbank, hente ut navn og adresse, basert på kontonummeret ditt. (dette kan i hvert fall jeg via min bedriftskonto i DNB Nor)

Da har de kontonummer, navn og adresse - og da kan de også, via f.eks TLF.no, finne mobilnummeret ditt. Deretter kan de gjøre oppslag i skattelistene, og finne bostedskommune, skattekommune og likningstall.

Derfra kan de bruke Google, og finne ting som epost, bilder, Facebook-konto, etc. m.m. Hvis de deretter f.eks. starter et bruteforce-angrep mot mailen din, Facebook-profilen el. lignende, så eier de deg.

Hvis du forstår hvor jeg vil hen, så er kontonummeret det første steget mot identitetstyveri - og mitt PRO-TIP blir derfor å ikke gi fra deg kontonummeret :-)

Du har absolutt INGENTING å vinne - og alt å tape.