View Single Post
Sitat av Loonie
Teknisk sett kan ein ikkje avgjera om resultatet har blitt gaussisk fordelt ut frå resultata som er framsatt i denne tråden: er jo god grunn til å tru at dei som har fått under middels resultat, ikkje vil poste resultatet sitt. Så det kan jo (i teorien) henda at veldig mange har tatt testen, og at antal med gode resultat, eigentleg er realistisk.

Men dei som står bak testen har kanskje peiling på kva gjennomsnittsresultatet har blitt. Viss det t.d er på 120, må alle trekka 20 frå på resultatet sitt for å få omtrentleg rett resultat.
Vis hele sitatet...
Tenkte på det når jeg skrev innlegget, men det er jo ganske åpenbart at det ikke er så stor genitetthet her på forumet
Det har vært ca 1700 visninger av denne tråden - jeg vet av erfaring at en enkelt bruker gjerne kan bidra til mange visninger, og at mange er innom tråden uten å svare eller til og med å lese. Særdeles forsiktig estimat: Et par hundre har tatt testen her på freakforum. Av dem har 47 postet i tråden og fått over det som havner innenfor intervallet 2/3 skal havne innenfor: 85-115. Tre poster har vært seriøse og kommet med noe som faller innenfor det forventede. I tillegg er det _mange_ som har havnet så langt ute på bellkurven at det virkelig er mystisk...

Uansett er det ganske banalt hvis folk tar dette seriøst - og det kommer fra en som sikkert hadde fått en grei score, siden jeg studerer matematikk og dermed gjenkjenning og beskrivelse av mønstre. Abstraksjon er noe man kan trene seg opp til og jeg må virkelig tvile på om denne testen gir et realistisk bilde av intelligens, som så mange før meg